“Замонавий таълим” журнали №1, 2016

0
59
Журнал «Современное образование» №1, 2016

МУНДАРИЖА / СОДЕРЖАНИЕ

Шоумаров Ғ.Б., Қодиров У.Д., Ҳожибоев И.И. Шахсда нутқ малакаларини ривожлантиришнинг айрим психологик жиҳатлари


ШОУМАРОВ Ғ.Б., ҚОДИРОВ У.Д., ҲОЖИБОЕВ И.И. ШАХСДА НУТҚ
МАЛАКАЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ АЙРИМ ПСИХОЛОГИК ЖИҲАТЛАРИ
Мақолада шахсда нотиқлик малакаларини шакллантириш, ривожлантиришнинг баъзи психологик жиҳатлари тўғрисида фикр юритилган, самарали маъруза қилиш, нутқ сўзлаш, тинглов-чиларга тегишли даражада таъсир кўрсатиш юзасидан тавсиялар берилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: шахс, аудитория, психологик таъсир, аутотренинг, дикция, маъруза,
нутқ.


ШОУМАРОВ Г.Б., КАДИРОВ У.Д., ХОЖИБОЕВ И.И. НЕКОТОРЫЕ ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ РАЗВИТИЯ У ЛИЧНОСТИ НАВЫКОВ УСТНОЙ РЕЧИ
В статье авторы высказывают мнения о некоторых психологических особенностях формирования и развития у личности навыков устной речи. Приводятся также рекомендации по эффективному выступлению перед аудиторией и оказанию соответствующего уровня воздействия на слушателей.
Ключевые слова и понятия: личность, аудитория, психологическое воздействие, аутотренинг, дикция, доклад, речь.


SHOUMAROV G.B., KODIROV U.D., HOJIBOEV I.I. SOME PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF DEVELOPING ELOQUENCE SKILLS ON PERSON
There is discussed in the article the issues of person‘s eloquence skills formation and that improving. As well there are provided some recommendations for lecturing perfection, efficiently affecting to listeners implementing high skill speaking.
Keywords: person, audience, psychological effect, autotrening, diction, lecture, speech.

Юлдашев М.А. Халқ таълими ходимлари малакасини оширишда сифат менежменти тизимини жорий этишнинг ташкилий-педагогик асослари


ЮЛДАШЕВ М.А. ХАЛҚ ТАЪЛИМИ ХОДИМЛАРИ МАЛАКАСИНИ ОШИРИШДА СИФАТ МЕНЕЖМЕНТИ ТИЗИМИНИ ЖОРИЙ ЭТИШНИНГ ТАШКИЛИЙ-ПЕДАГОГИК АСОСЛАРИ
Мақолада халқ таълими ходимларининг малакасини ошириш таълим муассасаларида замо-навий сифат менежментини жорий этиш масалалари, таълим ривожланган мамлакатларда фой-даланилаётган таълим сифатини бошқариш тизимлари, хусусан сифатнинг умумий менежменти (TQM) ҳамда уни Ўзбекистон Республикаси халқ таълими ходимлари малакасини ошириш тизи-мига жорий этиш бўйича тавсиялар баён этилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: халқ таълими, таълим сифати, сифатни бошқариш, сифатнинг умумий менежменти (TQM), TQM тамойиллари, сифат менежменти, сифат менежменти тизими (СМТ).


ЮЛДАШЕВ М.А. ОРГАНИЗАЦИОННО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ВНЕДРЕНИЯ СИСТЕМЫ УПРАВЛЕНИЯ КАЧЕСТВОМ В ПОВЫШЕНИИ КВАЛИФИКАЦИИ РАБОТНИКОВ НАРОДНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
В статье рассматриваются вопросы внедрения современного менеджмента качества в учебных заведениях повышения квалификации работников народного образования, системы управления качеством, используемые в странах с развитым образованием, в частности, система всеобщего менеджмента качества (TQM) и рекомендации по её внедрению в системе повышения квалификации работников народного образования Республики Узбекистан.
Ключевые слова и понятия: народное образование, качество образования, управление качеством, всеобщий менеджмент качества (TQM), принципы TQM, менеджмент качества, система менеджмента качества (СМК).


YULDASHEV M.А. ORGANIZATIONAL-PEDAGOGICAL BASICS OF QUALITY MANAGEMENT SYSTEM CREATION OF PUBLIC EDUCATION STAFF’S SKILLS IMPROVEMENT
The issues of modern quality management introduction into educational institutions improve the skills of teachers, the quality management system. There is described systems like the general quality system (TQM) used in countries with a developed education. As well there is developed recommendations to implementation in the training system of public education personnel of the Republic of Uzbekistan.
Keywords: public education, quality of education, quality control, general quality system, TQM principles, quality management, quality management system.

Ҳамроқулов Ҳ.Т., Маматов Д.Ҳ. Дарс жараёнини олдиндан лойиҳалаштириш дарс самарадорлигини таъминлашнинг омили сифатида


Ҳасанов С., Жамалдинова А.С. Бўлажак иқтисодчи педагоглар касб маҳоратини оширишда инновацион технологияларнинг аҳамияти


ҲАМРОҚУЛОВ Ҳ.Т., МАМАТОВ Д.Ҳ. ДАРС ЖАРАЁНИНИ ОЛДИНДАН ЛОЙИҲАЛАШТИРИШ ДАРС САМАРАДОРЛИГИНИ ТАЪМИНЛАШ ОМИЛИ СИФАТИДА
Мақолада умумий ўрта таълим мактабларида дарсларга тайёргарлик кўриш ва уларни лойиҳалаштириш масалалари кенг ёритилган. Шунингдек, дарснинг технологик хариталарини тузиш бўйича аниқ мисоллар келтирилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: ўқитувчи, ўқувчи, дарс, лойиҳа, технология, мақсад, вазифа, натижа, ўқув жараёни, технологик харита.


ХАМРОКУЛОВ Х.Т., МАМАТОВ Д.Х. ПРЕДВАРИТЕЛЬНОЕ ПРОЕКТИРОВАНИЕ УЧЕБНОГО ПРОЦЕССА КАК ФАКТОР ОБЕСПЕЧЕНИЯ ЭФФЕКТИВНОСТИ УРОКА
В статье рассматриваются вопросы подготовки к урокам и проектирования уроков. Также приводятся конкретные примеры по составлению технологической карты урока.
Ключевые слова и понятия: преподаватель, ученик, урок, проект, технология, цель, задача, результат, учебный процесс, технологическая карта.


HAMROKULOV H., MAMATOV D. THE DESIGN OF THE EDUCATIONAL PROCESS – FACTOR IN ENSURING THE EFFECTIVENESS OF THE LESSON
The issues of preparation to the lessons and lesson planning in secondary schools are described in this article. There is provided also examples of chart of teaching process development to the lessons given in this article.
Keywords: teacher, pupil, lesson, project, technology, aim, task, result, learning process, process chart.


ҲАСАНОВ С., ЖАМАЛДИНОВА А.С. БЎЛАЖАК ИҚТИСОДЧИ ПЕДАГОГЛАР КАСБ МАҲОРАТИНИ ОШИРИШДА ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИНГ АҲАМИЯТИ
Мақолада бўлажак иқтисодчи педагогларнинг билим, малака ва кўникмалари, касбий маҳоратини инновацион педагогик жараёнларга йўналтириш ва педагогик янгиликларни яратиш, ўзлаштириш, амалиётга татбиқ этиш, уларнинг педагогик маҳорати ва инновацион компе-тентлигини аниқлаш масалалари ёритиб берилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: таълим-тарбия, инновация, инновацион педагогик жараён, янги-лик, инновацион фаолият, иқтисодчи-педагогнинг инновацион компетентлиги.


ХАСАНОВ С. ЖАМАЛДИНОВА А.С. ЗНАЧЕНИЕ ИННОВАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ПРИ ПОВЫШЕНИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО МАСТЕРСТВА БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ-ЭКОНОМИСТОВ
В статье освещаются вопросы направления знаний, квалификации, навыков и педагогического мастерства будущих педагогов-экономистов на инновационные педагогические процессы и создание педагогических нововведений, их усвоение и внедрение в практику, а также вопросы определения уровня педагогического мастерства и компетентности педагогов-экономистов.
Ключевые слова и понятия: образование, воспитание, инновация, инновационная деятельность, инновационная компетентность педагогов-экономистов.


HASANOV S. JAMALDINOVA A.S. THE VALUE OF INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN IMPROVING THE PROFESSIONAL SKILLS OF THE FUTURE ECONOMISTS AND EDUCATORS
The article discussed the development of knowledge, skills and qualifications of the future teachers-economists from the standpoint of innovative methods in pedagogical skills and competence of teachers and economists.
Keywords: education, innovation, innovative pedagogical process, innovative activity, innovative competence of teachers-economists.

Худойберганова З.Н., Мамаражабов Б.Б. Тил ва маданият: ўзаро муносабат ва ўзаро таъсир масаласи


ХУДОЙБЕРГАНОВА З.Н., МАМАРАЖАБОВ Б.Б. ТИЛ ВА МАДАНИЯТ: ЎЗАРО МУНОСАБАТ ВА ЎЗАРО ТАЪСИР МАСАЛАСИ
Мақолада тил ва маданият тушунчалари изоҳланган, улар хусусидаги олимлар фикрларига муносабат билдирилган, тил ва маданият тушунчаларининг ўзига хос жиҳатлари ҳамда улар ўртасидаги алоқа тавсифланган.
Таянч сўзлар ва тушунчалар: тил, маданият, нутқий фаолият, лисоний қобилият, ижтимоий мерос, таржима, дунё манзараси, дунёнинг лисоний манзараси, концепт.


ХУДОЙБЕРГАНОВА З.Н., МАМАРАЖАБОВ Б.Б. ЯЗЫК И КУЛЬТУРА: ПРОБЛЕМА СООТНОШЕНИЯ И ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ
В стате анализируются понятия «язык» и «культура», исследуются подходы учёных о понятиях «язык» и «культура», описываются специфические черты и соотношения между понятиями «язык» и «культура».
Ключевые слова и понятия: язык, культура, речевая деятельность, языковые способности, социальное наследие, перевод, картина мира, языковая картина мира, концепция.


XUDOYBERGANOVA Z.N., MAMARAZHABOV B.B. LANGUAGE AND CULTURE: THE ISSUE OF THE RELATION AND INTERACTION
The article examines the concept of «language» and «culture». There is given response to the different approaches by scientists regarding these concepts. The specific features and the relation between the concepts of «language» and «culture» were described.
Кeywords: language, culture, speech activity, language skills, social heritage, translation, scenery of the world, language scenery of the world, concept.

Одилов А.И., Козимов Ж.Ж. Мусиқа маданияти дарсларида педагогик технологиялардан фойдаланиш


Зайнитдинова М.А. Маҳорат мактабларида ўқувчиларда табиий ва аниқ фанлар бўйича компетенцияларни шакллантириш масалалари


ОДИЛОВ А.И., КОЗИМОВ Ж.Ж. МУСИҚА МАДАНИЯТИ ДАРСЛАРИДА ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШ
Мақолада умумий ўрта таълим мактабларида «Мусиқа маданияти» дарсларининг ўқитилиши билан боғлиқ айрим муаммолар ва уларни ҳал этиш йўллари баён қилинган. Шунингдек, «Мусиқа маданияти» дарсларини ўқитишда педагогик технологияларни қўллашнинг методик жиҳатлари ўз аксини топган.
Таянч сўз ва тушунчалар: педагогик технология, концерт, интервью дарслари.


ОДИЛОВ А.И., КОЗИМОВ Ж.Ж. ПРИМЕНЕНИЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПРОЦЕССЕ УРОКОВ МУЗЫКАЛЬНОЙ КУЛЬТУРЫ
В статье изложены некоторые, проблемы связанные с организацией в общеобразовательных школах уроков по музыкальной культуре, и пути обеспечения их решения. Вместе с тем, отражены методические аспекты применения педагогических технологий в процессе уроков музыкальной культуры.
Ключевые слова и понятия: педагогическая технология, концерт, уроки интервьюирования. ODILOV A.I., KOZIMOV J.J. IMPLEMENTATION


OF PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES ON LESSONS MUSICAL CULTURE TEACHING
In the article some problems related to the teaching of «musical culture» in public schools and ways of maintenance of these problems are described. Also the methodical aspects of pedagogical technologies implementation in teaching musical culture lessons are recited.
Keywords: pedagogical technology, concert, lessons, interviewing.


ЗАЙНИТДИНОВА М.А. МАҲОРАТ МАКТАБЛАРИДА ЎҚУВЧИЛАРДА ТАБИИЙ ВА АНИҚ ФАНЛАР БЎЙИЧА КОМПЕТЕНЦИЯЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШ МАСАЛАЛАРИ
Мақолада экспериментатор ўқитувчиларнинг «Маҳорат мактаблари»да табиий ва аниқ фан-лардан олиб бораётган тажриба-синов ишларининг мазмуни, шакли ҳамда ўқувчилар томони-дан компетенцияларни ўзлаштирилиши масалалари, қўлланаётган инновацион технологиялар, интерфаол методлар баён қилинган.
Таянч сўз ва тушунчалар: маҳорат мактаби, таянч компетенция, хусусий компетенция, инновация, интерфаол методлар.


ЗАЙНИТДИНОВА М.А. ВОПРОСЫ ФОРМИРОВАНИЯ КОМПЕТЕНЦИЙ УЧАЩИХСЯ ПО ЕСТЕСТВЕННЫМ И ТОЧНЫМ НАУКАМ В ШКОЛАХ МАСТЕРСТВА
В статье раскрывается содержание формы работ учителей-экспериментаторов «Школы мас-терства» по естественным и точным наукам. Особенно уделяется внимание использованию инновационных технологий и интерактивных методов в формировании компетенции учащихся.
Ключевые слова и понятия: школа мастерства, опорная компетенция, частная компетенция, инновация, интерактивные методы.


ZAYNITDINOVA M.A. THE ISSUES ON FORMING PUPILS’ COMPETENCE AT NATURAL AND EXACT SUBJECTS AT MASTER’S SCHOOLS
The article is devoted to the issues of piloted tasks on natural and exact subjects at master’s schools. Tere is dicscussed problems competence given by experimenter-teachers to the pupils. Specially, implementation of interactive methods and the innovation technologies are payd attention.
Keywords: master’s school, supporting competence, personal competence, innovation, interaction methods.

Раҳмонқулова З.А., Раҳимова С. Мактабгача ёшдаги болалардаги агрессивлик ва уни коррекциялаш йўллари


РАҲМОНҚУЛОВА З.А., РАҲИМОВА С. МАКТАБГАЧА ЁШДАГИ БОЛАЛАРДАГИ АГРЕССИВЛИК ВА УНИ КОРРЕКЦИЯЛАШ ЙЎЛЛАРИ
Мақолада мактабгача ёшдаги болалардаги агрессивлик ва уни коррекциялаш йўлларига эътибор қаратилган. Муаллифлар болада намоён бўладиган агрессивликнинг келиб чиқиш са-бабларини оиладаги можаролар ва болага эътиборнинг йўқлиги кабилар деб таъкидлайдилар. Мақолада мактабгача таълим муассасалари психологлари, тарбиячилар ва ота-оналарга бола хулқидаги агрессивликни камайтириш ва бартараф этишда психотерапевтик ишларнинг гуруҳий усуллари таклиф этилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: шахс, мактабгача таълим, агрессия, агрессивлик, психотерапевтик усуллар, оила, бола, ота-она, коррекцион ишлар, психо-коррекцион ишлар, психо-гимнастика, эртактерапия, мусиқий терапия, изотерапия (лой, сув билан ишлаш), арттерапия (расм чизиш), анималотерапия (уй ҳайвонларини силаш, эркалаш).


РАХМОНКУЛОВА З.А., РАХИМОВА С. АГРЕССИВНОСТЬ У ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА И ПУТИ ЕЁ КОРРЕКЦИИ
В статье уделяется внимание агрессивности детей дошкольного возраста и даются рекомендации её коррекции. Авторы указывают основные причины проявления агрессивности у детей, такие как: конфликтные ситуации в семьях, отсутствие внимания родителей к своему ребенку. Предлагаются психотерапевтические рекомендации работникам дошкольных учреждений и родителям, способствующие снижению и устранению агрессивности в поведении дошкольника.
Ключевые слова и понятия: личность, агрессия, агрессивность, психотерапевтические методы, семья, ребёнок, родители, коррекционные работы, психокоррекционные работы, психогимнастика, сказкатерапия, изотерапия (работа с глиной и водой), арттерапия, музыкальная терапия, анималотерапия (использование животных).

Ўзбекистон Республикаси Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг ўрта махсус, касб-ҳунар таълими Маркази ва Ўзбекистон Республикаси Меҳнат ва аҳолини ижтимоий муҳофаза қилиш вазирлигининг «Ўрта махсус, касб-ҳунар таълими муассасаларининг ўқитувчилари учун намунавий йиллик иш режасини тасдиқлаш тўғрисида»ги қарори (Ўзбекистон Республикаси Адлия вазирлиги томонидан 2015 йил 23 сентябрда 2715-сон билан давлат рўйхатидан ўтказилган)


Постановление Центра среднего специального, профессионального образования Министерства высшего и среднего специального образования Республики Узбекистан и Министерства труда и социальной защиты населения Республики Узбекистан «Об утверждении Типового годового плана работы для преподавателей средних специальных, профессиональных образовательных учреждений» (Зарегистрировано Министерством юстиции Республики Узбекистан 23 сентября 2015 г. Регистрационный № 2715)

Илм, касб-ҳунар ва илмсизлик ҳақида ўзбек мақоллари


Поговорки народов мира об образовании