“Замонавий таълим” журнали №2, 2016

0
60
Журнал «Современное образование» №2, 2016

МУНДАРИЖА / СОДЕРЖАНИЕ

Данияров Б. «Электрон кўз – яхши дарсга дўст» педагогик инновацияси хусусида


Мавлянов А., Абдалова С.Р., Эрназаров А.Э. Илғор педагогик технологиялар бўйича ўқув машғулотини лойиҳалаш


Асилова Г.А. Ўзбек тили машғулотларида талабаларнинг касбий компетенцияларини ривожлантиришга инновацион ёндашув


ДАНИЯРОВ Б. «ЭЛЕКТРОН КЎЗ – ЯХШИ ДАРСГА ДЎСТ» ПЕДАГОГИК ИННОВАЦИЯСИ ХУСУСИДА
Мақолада видеокузатув тизимининг инновацион усул тури сифатида таълим соҳасида қўлланиши масаласи хусусида мулоҳаза юритилган. Мазкур жараёнда унинг иштирокчила-ри – таълим муассасаси раҳбарияти, ўқитувчилари ва тингловчиларининг ўрни ва вазифалари кўрсатиб ўтилган. Муаллиф томонидан видеокузатув тизимини таълим соҳасида қўллашнинг натижалари тўғрисида фикрлар баён этилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: видеокузатув, таълим жараёни иштирокчилари, видеокузатув тизи-мини қўллаш омиллари, таълим, тарбия, самарадорлик.


ДАНИЯРОВ Б. «ЭЛЕКТРОННЫЙ ГЛАЗ – ХОРОШЕМУ УРОКУ ДРУГ» КАК МЕТОД ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ИННОВАЦИИ
В статье рассматривается вопрос применения видеонаблюдения как метода инновации в сфере образования. Показаны роли и задачи руководства, профессорско-преподавательского состава и слушателей в этом процессе. Автором высказаны мнения о результатах от внедрения системы видеонаблюдения в сфере образования.
Ключевые слова: видеонаблюдение, участники учебного процесса, факторы применения системы видеонаблюдения, обучение, воспитание, эффективность.


DANIYAROV B. ABOUT PEDAGOGICAL INNOVATION «ELECTRONIC EYE – FRIEND OF GOOD LESSON»
The article discusses monitoring of teaching process implementing of video as method of innovation in education sphere. There are shown roles and tasks of leadership, team of professors and teachers, and listeners in the process. Author expressed his opinion regarding results of video monitoring implementation in education sphere.
Keywords: videomonitoring, participants of education process, factors of video monitoring implementation, learning, education, efficiency.


МАВЛЯНОВ А., АБДАЛОВА С.Р., ЭРНАЗАРОВ А. ИЛҒОР ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАР БЎЙИЧА ЎҚУВ МАШҒУЛОТИНИ ЛОЙИҲАЛАШ
Мақолада илғор педагогик технологияларни қўллаш орқали ўқув машғулотини лойиҳалаш, бунда унинг номи, унга ажратилган соат, ўқитувчи ва ўқувчи мақсадлари, турли шаклдаги топшириқлар, таянч тушунчалар, интерфаол усуллар, ўқитиш воситаларини инобатга олиш ҳақида сўз юритилади.
Таянч сўз ва тушунчалар: ўқув-услубий комплекс, педагогик ва ахборот технологиялари, лойиҳалаш, ўқитувчи ва ўқувчи мақсадлари, турли шаклдаги топшириқлар, таянч тушунчалар, ўқув жараёни, услуб, шакл, график ва техник воситалар, ташхислаш усуллари.


МАВЛЯНОВ А., АБДАЛОВА С.Р., ЭРНАЗАРОВ А. ПРОЕКТИРОВАНИЕ УЧЕБНЫХ ЗАНЯТИЙ НА ОСНОВЕ ПРОГРЕССИВНЫХ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ТЕХНОЛОГИЙ
В данной статье речь идёт о проектировании учебных занятий на основе применения прог-рессивных педагогических технологий, учитывая содержание тем, выделенные занятиям часы, учебные цели преподавателя и учащихся, разные виды заданий, ключевые слова и интерактивные методы обучения.
Ключевые слова и понятия: учебно-методический комплекс, педагогические и информационные технологии, проектирование, цели учителя и учащегося, различные формы заданий, основные понятия, учебный процесс, метод, форма, графические и технические средства, методы диагностики.


MAVLYANOV A., ABDALOVA S.R., ERNAZAROV A. DESIGNING OF EDUCATIONAL TRAININGS BASED ON PROGRESSIVE EDUCATIONAL TECHNOLOGY
In the article is discussed the design of lessons based on progressive pedagogical techniques, taking into consideration content of topics, time table, the teachers’ aims and students’ targets, different tips of exercises, and interactive methods of education.
Keywords: educational complex, educational and information technology, design, objectives of teachers and students, different typs of exercises, basic concepts, learning process, method, form, graphic and technique recourses, methods of diagnostics.


АСИЛОВА Г.А. ЎЗБЕК ТИЛИ МАШҒУЛОТЛАРИДА ТАЛАБАЛАРНИНГ КАСБИЙ КОМПЕТЕНЦИЯЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШГА ИННОВАЦИОН ЁНДАШУВ
Мақолада давлат тили таълимида талабаларни касбга йўналтирилган мулоқотга ўргатишда инновацион технологияларнинг аҳамияти борасида фикр юритилган. Бўлажак божхона ходимларининг ихтисослик нутқини шакллантиришда қўлланадиган топшириқларга мисоллар келти-рилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: таълим технологиялари, давлат тили таълими, касбга йўналтирилган мулоқот, ихтисослик нутқи, соҳавий атамалар.


АСИЛОВА Г.А. ИННОВАЦИОННЫЙ ПОДХОД К РАЗВИТИЮ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ У СТУДЕНТОВ НА ЗАНЯТИЯХ ПО УЗБЕКСКОМУ ЯЗЫКУ
В статье рассматривается роль инновационных технологий в обучении профессиональноориентированному общению студентов на государственном языке. Приводятся примеры заданий, направленных на формирование профессиональной речи будущих сотрудников таможни.
Ключевые слова и понятия: педагогические технологии, обучение государственному языку, профессионально-ориентированное общение, профессиональная речь, отраслевые термины.


ASILOVA G.A. AN INNOVATIVE APPROACH TO THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCES OF STUDENTS IN CLASSES OF UZBEK LANGUAGE
There is discussed in the article role of innovative technologies in teaching professionally-oriented communication of students on the state language. Examples of tasks directed on formation of professional speech of future customs officers are given.
Keywords: educational technology, learning the state language, professional-oriented communication, professional speech, terms related to the field.

Самаров Р.С., Садриддинов С.Р. Педагогик фаолият тизими такомиллашувини таъминлашда тизимли таҳлил: функционал ёндашув


САМАРОВ Р.С., САДРИДДИНОВ С.Р. ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТ ТИЗИМИ ТАКОМИЛЛАШУВИНИ ТАЪМИНЛАШДА ТИЗИМЛИ ТАҲЛИЛ: ФУНКЦИОНАЛ ЁНДАШУВ
Педагогик фаолият ижтимоий мазмундорлиги юқорилиги билан ажралиб туради. Таълим-тарбия соҳасида пайдо бўлаётган таҳдидларни инобатга олсак, бунда педагогик фаолиятда тизимли таҳлил туридан фойдаланиш таълимий ахборот, таълимий усул ва технологияларни миллий таълим-тарбия манфаатларига мос тушиш даражасини белгилаш учун хизмат қилади. Мақолада шулар ҳақида фикр юритилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: тизим, тизимли таҳлил, педагогик тизим, педагогик фаолият, модель, таълимий ахборот, тизимли таҳлил тамойиллари, тизимли таҳлил усуллари.


САМАРОВ Р.С., САДРИДДИНОВ С.Р. РОЛЬ СИСТЕМНОГО АНАЛИЗА В ОБЕСПЕЧЕНИИ РАЗВИТИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ: ФУНКЦИОНАЛЬНЫЙ ПОДХОД
Педагогическая деятельность отличается социальной значимостью. Если учесть появление угроз в сфере образования и воспитания, то применение системного анализа в педагогической деятельности даёт возможность определить соответствие образовательной информации, образовательных методов и технологии интересам национального образования и воспитания.
Ключевые слова и понятия: система, системный анализ, педагогическая система, педагогическая деятельность, модель, образовательная информация, принципы системного анализа, методы системного анализа.


SAMAROV R.S., SADRIDDINOV S.R. THE ROLE OF SYSTEM ANALYSIS IN ENSURING THE DEVELOPMENT OF EDUCATIONAL ACTIVITIES: FUNCTIONAL APPROACH
Educational activity is distinguished by social significance. If we consider manifestation of new threats in the field of education and training, implementation of system analysis in pedagogical activity makes it possible to determine the ratio of educational information, educational methods and technologies for interests for national education.
Keywords: system, the system analysis, pedagogical system, pedagogical activities, model, educational information, principles of the system analysis, methods of system analysis.

Шайзакова Д. Кимё фани мазмунини такомиллаштиришга доир материалларни танлашнинг ўзига хос хусусиятлари


Омонов Ҳ.Т., Мирзаев О.Ф. Касб-ҳунар эгаллаш ва таълим-тарбия жараёнлари диалектикаси хусусида


ШАЙЗАКОВА Д.А. КИМЁ ФАНИ МАЗМУНИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШГА ДОИР МАТЕРИАЛЛАРНИ ТАНЛАШНИНГ ЎЗИГА ХОС ХУСУСИЯТЛАРИ
Мақолада касб-ҳунар коллежларида кимё фани мазмуни ва ўқитиш методикаси бўйича са-марали ишларни олиб боришнинг долзарблиги, кимё фани мазмунига оид танланган материаллардан ўқув жараёнида фойдаланишдан мақсад, уларга қўйиладиган дидактик талаблар, уларни танлаш мезонлари, дидактик тамойиллари, кимё фанидан ўқув машғулотларини ташкил этишни изчил, кетма-кет ва мазмунли амалга ошириш технологияси кабилар ҳақида сўз юритилади.
Таянч сўз ва иборалар: дидактика, таълим, тарбия, давлат таълим стандарти, дастур, ўқув режа, билим, кўникма, малака, метод, шакл, восита.


ШАЙЗАКОВА Д.А. СПЕЦИФИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ВЫБОРА МАТЕРИАЛОВ ПО СОВЕРШЕНСТВОВАНИЮ СОДЕРЖАНИЯ ПРЕДМЕТА ХИМИИ
В статье речь идёт об актуальности проведения эффективных работ по методике обучения и содержанию предмета химии в профессиональных колледжах. Обсуждены использование в учебном процессе выбранных материалов, относящихся к предмету химии, а также дидактические требования, критерии выбора, принципы, технология последовательного и содержательного осуществления учебных занятий.
Ключевые слова и понятия: дидактика, образование, воспитание, государственные образовательные стандарты, программа, учебный план, знания, навыки, умение, метод, форма, средство.


SHAYZAKOVA D.A. SPECIFIC FEATURES OF MATERIAL CHOICE RELATED TO PERFECTION THE CHEMISTRY DISCIPLINE CONTENTS
In the given article is discussed actuality of making effective work by study methodics and contents of Chemistry discipline in professional colleges. Implementation during study process choosen materials related to the Chemistry discipline, didactic demands to them, criterion of choice, didactic principles, technology of consequent and thematic lessons’ passing of the Chemistry subject and etc are considered.
Keywords: didactics, education, upbringing, state education standart, program, teaching plan, knowledge, proficiency, skill, method, form, means.


ОМОНОВ Ҳ.Т., МИРЗАЕВ О.Ф. КАСБ-ҲУНАР ЭГАЛЛАШ ВА ТАЪЛИМ-ТАРБИЯ ЖАРАЁНЛАРИ ДИАЛЕКТИКАСИ ХУСУСИДА
Мақолада касбий ва умумий таълим-тарбия таълим узвийлиги, узлуксиз таълим тизимида замонавий услубларнинг ўрни, педагог кадрларнинг касбий савияси, таълим жараёнига инно-вацияларни сингдириш афзалликлари каби масалалар борасида фикр юритилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: таълим, ўқитиш, тарбия, таълим технологиялари, педагогик фаоли-ят, касбий ва умумий таълим.


ОМОНОВ Х.Т., МИРЗАЕВ О.Ф. О ДИАЛЕКТИКЕ ОВЛАДЕНИЯ ПРОФЕССИЕЙ И УЧЕБНО-ВОСПИТАТЕЛЬНЫХ ПРОЦЕССОВ
В статье обсуждены проблемы неразрывности профессионального и общеобразовательного образования, роли современных методов в системе непрерывного образования, профессионального уровня педагогических кадров, преимуществ внедрения инноваций в процесс обра-зования.
Ключевые слова и понятия: образование, обучение, воспитание, образовательные технологии, педагогическая деятельность, профессиональное и общее образование.


OMONOV H.T., MIRZAIEV O.F. THE PROFESSION ACQUISITION AND EDUCATIONAL PROCESS DIALECTICS
The article discusses problems of continuity of professional and general education, roles of modern methods in continuous education system, professional level of teaching staff, and benefits of implementing innovations to education process.
Keywords: еducation, training, upbringing, educational technology, educational activities, professional and general education.

Амирова Г.Б. Ўқувчи-ёшларда ҳаётий стратегик ўз-ўзини англашнинг психологик асослари


АМИРОВА Г.Б. ЎҚУВЧИ-ЁШЛАРДА ҲАЁТИЙ СТРАТЕГИК ЎЗ-ЎЗИНИ АНГЛАШНИНГ ПСИХОЛОГИК АСОСЛАРИ
Маълумки, ҳар бир ёш даврининг психологик хусусиятларини ҳисобга олган ҳолда таълимий ва тарбиявий таъсир ўтказиш инсонда ўз-ўзини англашни вужудга келтиради. Шахсда ўз-ўзини англаш туйғуси қанча эрта уйғонса, шахсий нуқтаи назар, ўз хулқини ҳис қилиш, ўзининг амалий ва жисмоний имкониятларини баҳолаш шунчалик тез пайдо бўлади. Миллий ўзликни англаш ва миллий руҳ ўзаро боғлиқ бўлиб, бир-бирига асосланади. Миллий ўзликни англаш орқали миллат ўз тарихининг баҳосига етади. Мақолада шулар ҳақида фикр юритилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: миллий, ўз-ўзини англаш, маънавият, этностереотип, этник идент-лилик.


АМИРОВА Г.Б. ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ЖИЗНЕННО СТРАТЕГИЧЕСКОГО САМОСОЗНАНИЯ У УЧАЩЕЙСЯ МОЛОДЁЖИ
Известно, что образовательное и воспитательное воздействие на молодёжь с учетом психологических особенностей каждого возраста формирует у человека его самосознание. Насколько рано пробуждается у личности самосознание, настолько рано появляется своя точка зрения, ощущение личного поведения, оценивание своих практических и физических способностей. Национальное самосознание и национальная духовность тесно взаимосвязаны между собой и дополняют друг друга. Через национальное самосознание нация осознаёт ценность своей истории. В статье речь идёт об этих вопросах.
Ключевые слова и понятия: национальный, самознание, духовность, этностереотип, этническая идентичность.


AMIROVA G.B. PSYCHOLOGICAL BASES OF THE VITAL STRATEGIC PERCEIVING OF YOUNG STUDENTS
There is no doubt about the fact, making practically and educationally beneficial influence on someone’s mind considering the age factors, contributes to the development of self-understanding. The earlier starts the sense of self-understanding, the personal outlook, the faster develops personal evaluation of practical and physical capacity. National self-consciousness and national spirit are interconnected, and they are based on each other, that is inseparable. National consciousness leads to appreciating the history and culture of one’s country.
Keywords: national, perceive yourself, culture, ethnic stereotip, ethnic identity.

Рахимов О.Д. Электрон таълим ресурсларини яратиш талаблари ва технологияси


РАХИМОВ О. ЭЛЕКТРОН ТАЪЛИМ РЕСУРСЛАРИНИ ЯРАТИШ ТАЛАБЛАРИ ВА ТЕХНОЛОГИЯСИ
Мақолада ахборотлашган жамиятда таълимни ахборотлаштириш масалалари, замонавий таъ-лим тизимида АКТ ва таълим ресурсларининг ўрни, электрон таълим ресурсларининг моҳияти, таснифи, электрон ўқув ресурсларининг намунавий таркиби, уларни яратишга қўйилган талаб-лар, яратиш тамойиллари ва босқичлари ёритилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: ахборотлаштириш, жамият, таълим, электрон, масофавий, ресурс; талаблар: дидактик, услубий, психологик, техник, технологик, санитар-гигиеник.


РАХИМОВ О. ТРЕБОВАНИЯ И ТЕХНОЛОГИИ СОЗДАНИЯ ЭЛЕКТРОННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ РЕСУРСОВ
В статьи освещены вопросы информатизации образования в информационном обществе, роль ИКТ и ресурсов образования в современной системе образования, сущность электронных образовательных ресурсов, их классификация, содержание, требования к разработке электронных учебных ресурсов, основные принципы и этапы его разработки.
Ключевые слова и понятия: информатизация, общество, образование, электронный, дистанционный, ресурс; требования: дидактические, психологические, технические, технологические, санитарно-гигиенические.


RAXIMOV O. REQUIREMENTS AND TECHNOLOGIES OF ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES CREATION
In the article are shown issues of education informatization in information society, the role of ICT and resources of education in modern system of education, understanding of electronic resources of education, their classification, typical contents, requirements for electronical educational resources development, and main principles and stages of those development.
Keywords: informatization, society, education, electronic, distance, resource; requirements: didactic, psychological, technical, technological, sanitary-hygienic.

Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг 2015 йил 3 декабрдаги «Олий ва ўрта махсус, касб-ҳунар таълими муассасаларининг бошқарув кадрлари захирасини мақсадли ўқитишни ташкил этиш чора-тадбирлари тўғрисида» 351-сон қарори


Постановление Кабинета Министров Республики Узбекистан от 3 декабря 2015 года № 351 «О мерах по организации целевого обучения резерва управленческих кадров высших и средних специальных, профессиональных образовательных учреждений»