“Замонавий таълим” журнали №6, 2016

0
142
Журнал «Современное образование» №6, 2016

МУНДАРИЖА / СОДЕРЖАНИЕ

Сарсенбаева Р.М. Ўқув машғулотларини таҳлил қилиш методикаси


САРСЕНБАЕВА Р.М. ЎҚУВ МАШҒУЛОТЛАРИНИ ТАҲЛИЛ ҚИЛИШ МЕТОДИКАСИ

Мақолада ўқув машғулотларини назорат ва таҳлил қилиш методикаси, хусусан, таҳлил қилиш учун тайёргарлик босқичлари, мақсади ва вазифалари, назорат шакллари ва турлари, мезонлари, расмийлаштириш йўллари каби масалалар тўғрисида сўз боради.
Таянч сўз ва тушунчалар: таълим-тарбия, назорат, таҳлил, ўқув машғулоти, раҳбар-назоратчи, ўқитувчи, таълим олувчи, дидактика, тамойил, таълим мазмуни, методлари, восита-лари ва шакллари.


САРСЕНБАЕВА Р.М. МЕТОДИКА АНАЛИЗА УЧЕБНЫХ ЗАНЯТИЙ
В статье описывается методика контроля и анализа учебных занятий, в частности, отражены такие вопросы как этапы, цели и задачи подготовительных работ, формы и виды контроля, критерии и пути формализации.
Ключевые слова и понятия: образование и воспитание, мониторинг, анализ, учебное занятие, руководитель-контролёр, преподаватель, обучаемый, дидактика, принцип, содержание образования, методы, средства и формы.


SARSENBAYEVA R.M. METHODS OF TRAINING LESSONS ANALYSIS
There is described in the article training lessons analysis. Specifically, attention paid to control and analysis techniques of the preparation stages, goals and objectives, control types and criteria of controlling.
Keywords: еducation and training, monitoring, analysis, training, guidance, supervisors, teachers, student, didactics, principles, content, methods, means and forms.

Акрамова Ш.А. Бўлажак божхона хизмати ходимларида мафкуравий иммунитетни шакллантиришнинг педагогик шарт-шароитлари


АКРАМОВА Ш.А. БЎЛАЖАК БОЖХОНА ХИЗМАТИ ХОДИМЛАРИДА МАФКУРАВИЙ ИММУНИТЕТНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК ШАРТ­ШАРОИТЛАРИ
Мақолада бўлажак божхона ходимларининг келажакда самарали ва юксак маҳорат билан фаолият кўрсатишига имкон берадиган мафкуравий иммунитетнинг роли очиб берилган. Маф-куравий иммунитет омиллари ҳақидаги яхлит тасаввурларни шакллантириш бўлажак божхона ходимлари касбий фаолиятининг зарурий таркибий компонентлари бўлиб ҳисобланади. Шунингдек, бўлажак божхона хизмати ходимларида таълим жараёни хусусиятларини ҳисобга ол-ган ҳолда мафкуравий тарбияни амалга оширишни таъминлайдиган асосий шарт-шароитлар ва методлар асослаб берилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: мафкура, мафкуравий иммунитет, касбий этика, мафкуравий иммунитет омиллари, касбий бурч, масъулият, мафкуравий тарбия.


АКРАМОВА Ш.А. ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ФОРМИРОВАНИЯ ИДЕОЛОГИЧЕСКОГО ИММУНИТЕТА СРЕДИ БУДУЩИХ КАДРОВ ТАМОЖЕННОЙ СЛУЖБЫ
В статье рассматривается роль идеологического иммунитета, который способствует эффективной и высокопрофессиональной деятельности будущих кадров таможенной службы. Формирование целостного представления о факторах идеологического иммунитета является не-обходимым составным компонентом профессиональной деятельности сотрудников таможенных органов. Обоснованы основные условия и методы, обеспечивающие реализацию идеологического воспитания будущих сотрудников таможенных органов с учетом специфики образовательного процесса.
Ключевые слова и понятия: идеология, идеологический иммунитет, профессиональная этика, факторы идеологического иммунитета, служебный долг, ответственность, идеологическое воспитание.


AKRAMOVA SН.A. PEDAGOGICAL CONDITIONS OF IDEOLOGICAL IMMUNITY FORMATION AMONG FUTURE EMPLOYEES OF CUSTOMS SERVICE
There is considered in the article the role of ideological immunity, which contributes to an efficient and highly professional work of the the customs service staff. Formation of immunity for the ideological factors holistic view is a necessary integral component of professional activity of customs bodies. There are discusse the main conditions and methods to ensure the realization of the ideological education of the future of customs officials, taking into account the specifics of the educational process.
Keywords: ideology, ideological immunity, professional ethics, ideological factors of immunity, official duty, responsibility, ideological education.

Кенжабоев А., Кенжабоев Ж. Бошланғич синфларда хорижий тилларни ўқитишда педагогик технологиялар


Абдуллаева О.С. Измерительный инструмент (индикаторы) для определения готовности студентов ВУЗа к педагогической деятельности


КЕНЖАБОЕВ А., КЕНЖАБОЕВ Ж. БОШЛАНҒИЧ СИНФЛАРДА ХОРИЖИЙ ТИЛЛАРНИ ЎҚИТИШДА ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАР
Мақолада бугунги кунда бошланғич синфларда хорижий тилларни ўқитишда педагогик технологияларнинг аҳамияти ва қўлланиши ҳақида фикр юритилган. Таълим жараёнида турли ин-терфаол усулларни қўллашда ўқитувчида мавжуд бўлиши керак бўлган компетенцияни шакл-лантириш бўйича тавсиялар берилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: хорижий тиллар, педагогик технологиялар, таълим жараёни, ком-петенция, инновация, метод, таълим мазмуни.


КЕНЖАБОЕВ А., КЕНЖАБОЕВ Ж. ПРИМЕНЕНИЕ ПЕДАГОГИ-ЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПРОЦЕССЕ ПРЕПОДАВАНИЯ ИНОСТРАННЫХ ЯЗЫКОВ В НАЧАЛЬНЫХ КЛАССАХ
В статье освещаются вопросы применения педагогических технологий в процессе преподавания иностранных языков в начальных классах. Авторами даны рекомендации по формированию компетенции учителя, которая необходима для применения им различных интерактивных методов в процессе обучения.
Ключевые слова и понятия: иностранные языки, педагогическая технология, процесс обучения, компетенция, инновация, метод, содержание образования.


KENJABOYEV A., KENJABOYEV J. UTILIZING THE PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES IN LEARNING FOREIGN LANGUAGES IN PRIMARY CLASSES
In the article the gist of pedagogical technologies in educating the foreign languages in current elementary classes are discussed. As well, the interactive methods in the process of teaching and the due competencies of teachers are recommended.
Keywords: foreign language, pedagogical technology, competence, the process method, the meaning of education.


АБДУЛЛАЕВА О.С. ОТМ ТАЛАБАЛАРИНИНГ ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛИГИНИ АНИҚЛАШ УЧУН МЎЛЖАЛЛАНГАН ЎЛЧАШ АСБОБИ (ИНДИКАТОРЛАР)
Мақолада ўлчов асбоби (индикаторлар) ва уларнинг ёрдамида ўқитувчиларнинг педагогик фаолиятга тайёрлигини аниқлаш мумкинлиги назарий ва амалий асосланган. Таълимнинг сифат мониторинги ўтказилган ва унинг асосида қуйидаги баҳолаш объектлари учун индикаторлар ишлаб чиқарилган ва синовдан ўтказилган: бўлажак ўқитувчиларнинг таълим олиш ва таъ-лимдан ташқари ютуқлари; таълим тизимлари (воситалар билан таъминланганлиги) ҳамда тажриба-синов ишида уларнинг қўлланиши, экспериментал ва назорат гуруҳларида баҳолаш натижаларининг умумий хулосалари келтирилган. Келтирилган методлар таълим жараёнлари-нинг самарадорлигини исботлаши бўйича хулосалар қилинган.
Таянч сўз ва тушунчалар: педагогик фаолият, педагогик фаолиятга тайёрлик, тайёрлик инди-каторлари, муҳандис-педагог, касбий таълим.


АБДУЛЛАЕВА О.С. ИЗМЕРИТЕЛЬНЫЙ ИНСТРУМЕНТ (ИНДИКАТОРЫ) ДЛЯ ОПРЕДЕЛЕНИЯ ГОТОВНОСТИ СТУДЕНТОВ ВУЗА К ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
В статье теоретически и практически обоснован измерительный инструмент (индикаторы), с помощью которого можно определить готовность будущего учителя к педагогической деятельности. Проведен мониторинг качества образования, на основе чего разрабатывались и апробировались индикаторы для следующих объектов оценивания: учебные и внеучебные достижения будущих учителей профессионального образования 5330200 – Информатика и информационные технологии; образовательные системы (обеспеченность ресурсами). Также рассмотрено их использование в процессе опытно-экспериментальной работы. Дано обобщение результатов оценок экспериментальных и контрольных групп. Сделан вывод о том, что представленная методика доказывает эффективность образовательного процесса, ориентированного на формирование готовности будущих инженеров-педагогов к педагогической деятельности.
Ключевые слова и понятия: педагогическая деятельность, готовность к педагогической деятельности, индикаторы готовности, инженер-педагог, профессиональное образование (ПО).


ABDULLAEVA O.S. MEASURING INSTRUMENTS (INDICATORS) TO DETERMINE THE READINESS OF UNIVERSITY STUDENTS TO PEDAGOGICAL ACTIVITY
In the article, the theory and measurement tools (indicators) are virtually based to estimate the readiness of future teachers to pedagogical activity. The monitoring of the quality of education, based on which developed and tested indicators for the following assessment: academic and extracurricular achievements of the future teachers of vocational education for Informatics and Information Technology subjects; educational system (provision of resources) (educational code 5330200). The implementation of indicators is considered in the experimental work. As well made generalization of the results of evaluations of the experimental and control groups. It is concluded that the presented technique demonstrates the effectiveness of educational process based on the formation of readiness of future engineers-teachers to pedagogical activity.
Keywords: pedagogical activity, readiness for pedagogical activity, readiness indicators, engineer-teacher, vocational education.

Норбўтаев Х.Б. Бошланғич синф табиатшунослик дарсларида инновацион педагогик технологиялардан фойдаланиш методикаси


НОРБЎТАЕВ Х.Б. БОШЛАНҒИЧ СИНФ ТАБИАТШУНОСЛИК ДАРСЛАРИДА ИННОВАЦИОН ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШ МЕТОДИКАСИ
Мақолада бошланғич синф табиатшунослик дарсларида инновацион педагогик технологиялардан фойдаланиш самарадорлиги ва унинг моҳияти ҳақида сўз юритилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: инновация, интерактив, таълим жараёни, ўқитиш методи.


НОРБЎТАЕВ Х.Б. ИСПОЛЬЗОВАНИЕ МЕТОДИКИ ИННОВАЦИОННЫХ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИИ В НАЧАЛЬНЫХ КЛАССАХ НА УРОКАХ ПРИРОДОВЕДЕНИЯ
В статье освещаются вопросы значения и эффективности использования инновационных педагогических технологий на уроках природоведения в начальных классах.
Ключевые слова и понятия: инновация, интерактивный, учебный процесс, метод обучения.


NORBUTAYEV H.B. IMPLEMENTING METHODS OF INNOVATION PEDAGOGIC TECHNOLOGIES IN THE ELEMENTARY SCHOOLS ON THE NATURAL SCIENCE CLASSES
In this article, the gist and efficiency in the of innovative pedagogic technologies implementation in elementary natural science classes, have been discussed.
Keywords: innovation, interactive, educational process, educational method.

Джуманова Д.М. Бола шахсига йўналтирилган таълимда Мария Монтессори методикаси


ДЖУМАНОВА Д.М. БОЛА ШАХСИГА ЙЎНАЛТИРИЛГАН ТАЪЛИМДА МАРИЯ МОНТЕССОРИ МЕТОДИКАСИ
Мақолада мактабгача ёшдаги болалар ривожланишига йўналтирилган таълимга таъсир этувчи Мария Монтессори методикаси, йўналтирилган таълим ғоялари ҳақида фикр юритил-ган. Муаллиф томонидан бола шахсига йўналтирилган таълимнинг ўзига хослиги; бундай таъ-лимнинг мазмуни ва методлари; бола шахсининг шаклланиш масалалари; болани ҳар томонла-ма ривожлантиришга ёрдам беришнинг долзарб масалалари кўриб чиқилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: шахсга йўналтирилган таълим, Монтессори, ривожланиш, шаклла-ниш, муносабат, сензитив даврлар1, сингувчан тафаккур, ривожлантирувчи муҳит, таълим му-ассасаси, эркинлик, мустақиллик, ижод, муҳит, дидактик материаллар.


ДЖУМАНОВА Д.М. МЕТОДИКА МАРИИ МОНТЕССОРИ В ОБРАЗОВАНИИ, ОРИЕНТИРОВАННОМ НА ЛИЧНОСТЬ РЕБЁНКА
В статье освещаются вопросы влияния методики Марии Монтессори на развитие детей дошкольного возраста и идеи ориентированного образования. Автором рассматриваются актуальные вопросы своеобразности образования, ориентированного на личность ребёнка; суть и методы такого образования; вопросы формирования личности ребёнка; вопросы содействия всестороннему развитию ребёнка.
Ключевые слова и понятия: образование, ориентированное на личность; Монтессори, развитие, формирование, отношение, сензитивные периоды, впитывающее мышление, развивающая среда, образовательное учреждение, свобода, самостоятельность, творчество, среда, дидактические материалы.


DJUMANOVA D.M. THE CHILD­ORIENTED TRAINING TECHNIQUES OF MARIA MONTESSORI
The article has been focused on the effective methods of Maria Montessori on the development of pre-school age children education, which is about directed educational concepts. The exclusivity of the child’s person-oriented education by the author; the methodologies and gist of following education system; the formation of child-personality; supporting the children comprehensive development have been observed.
Keywords: person-oriented education, Montessori, development, formation, sensitive periods, education, educational institutions, independence, environment, didactic materials, art.

Панжиев Қ. Ўзбек маросим қўшиқлари ва уларнинг тарбиявий аҳамияти


ПАНЖИЕВ Қ. ЎЗБЕК МАРОСИМ ҚЎШИҚЛАРИ ВА УЛАРНИНГ ТАРБИЯВИЙ АҲАМИЯТИ
Мазкур мақола ўзбек маросим қўшиқларининг кўп асрлар давомида шаклланиши, ўзбек ҳалқининг маданий турмушида муҳим аҳамиятга эга эканлиги, ижтимоий ва табиий ҳодиса сифатида ўзига хос урф ҳамда турли маросим шаклида нишонланиб келинаётганлиги, шунингдек, маросим қўшиқларининг келиб чиқиши, маҳаллий хусусиятлари, ижро шакли, маросим атама-си, «оилавий», «мавсумий» ва «меҳнат» маросимлари ҳамда уларнинг тарбиявий аҳамиятига бағишланган.
Таянч сўз ва тушунчалар: маросим, маънавий қадрият, анъана, урф-одат, қўшиқ; оилавий, мавсумий ва меҳнат маросимлари; «Қиз кўриш» маросими, никоҳ тўйи маросимлари, мотам маросими.


ПАНЖИЕВ К. УЗБЕКСКИЕ ОБРЯДОВЫЕ ПЕСНИ И ИХ ВОСПИТАТЕЛЬНОЕ ЗНАЧЕНИЕ

Данная статья посвящена многовековому развитию узбекских обрядовых песен, и поныне исполняемых в различных обрядах и своеобразных традициях, занимающих важное место в культурной жизни узбекского народа как социальное и воспитательное явление. Также рас-сматривается процесс формирования обрядовых песен, их локальные особенности, исполни-
тельские формы, воспитательное значение «семейных», «календарных», «трудовых» обрядов.

Ключевые слова и понятия: обряд, духовная ценность, традиция, обычай, песня; семейные,
сезонные и трудовые обряды; обряд «Смотрины девушки», обряды бракосочетания, ритуальные обряды.


PANJIEV Q. THE UZBEK CEREMONIAL SONGS AND THEIR MORAL IMPORTANCE
The article is dedicated to the formation of Uzbek ceremonial songs which have being cultivated since many centuries, their importance in the cultural life of Uzbek nation, being exclusively celebrated as the social and educating phenomenon in the form as custom ceremony and traditions. As well there is considered the origin of ceremonial songs, local features, performance, a ceremonial title, the term in «family», «seasonal» and «labor» as well as their behavioral roles.
Keywords: ceremony, the moral values, tradition, custom, song, family, seasonal and labor ceremonies, «bride sight ceremony», the wedding, the mourning.

Алимова С.Ш., Турғунбоев С.Ф. Кар ва заиф эшитувчи болалар мактаб-интернатларида махсус коррекцион дарсларда таълим методларидан фойдаланишнинг ўзига хос хусусиятлари


АЛИМОВА С.Ш., ТУРҒУНБОЕВ С.Ф. КАР ВА ЗАИФ ЭШИТУВЧИ БОЛАЛАР МАКТАБ­ ИНТЕРНАТЛАРИДА МАХСУС КОРРЕКЦИОН ДАРСЛАРДА ТАЪЛИМ МЕТОДЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ ЎЗИГА ХОС ХУСУСИЯТЛАРИ
Мазкур мақолада эшитишида нуқсони бўлган ўқувчиларнинг махсус коррекцион фанларни ўзлаштиришда таълим методларидан фойдаланишнинг долзарб муаммолари ёритилган. Махсус мактаб-интернатларда коррекцион фанларни ташкил этиш, унинг самарадорлигини оши-ришга доир ёндашувлар юзасидан маълумотлар келтирилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: таълим методлари, коррекцион машғулотлар, махсус усул ва воситалар, коррекция, ривожлантириш.


АЛИМОВА С.Ш., ТУРГУНБОЕВ С.Ф. ОСОБЕННОСТИ ИСПОЛЬЗОВА-НИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ МЕТОДОВ НА КОРРЕКЦИОННЫХ УРОКАХ В ШКОЛАХ­ ИНТЕРНАТАХ ДЛЯ ГЛУХИХ И СЛАБОСЛЫШАЩИХ ДЕТЕЙ
В статье отражаются актуальные проблемы использования образовательных методов в процессе овладения срециальными коррекционными предметами детьми с нарушением слуха. Также изложены вопросы организации коррекционных предметов в специальных школах-интернатах и подходы, повышающие эффективность обучения.
Ключевые слова и понятия: методы обучения, коррекционные занятия, специальные методы и приёмы, коррекция, развитие.


ALIMOVA S.SH., TURGUNBOYEV S.F. THE FEATURES OF THE EDUCA-TIONAL METHODS IMPLEMENTATION IN THE CORRECTIONAL LES-SONS OF BOARDING SCHOOLS FOR THE DEAF AND HEARING IMPAIRED CHILDREN
In the article, the actual issues of the educational techniques implementation in the process of correction modules of children with hearing deficiency have been enlightened. As well there are displayed establishment of corrective modules at specialized schools and actions to enhance their quality.
Keywords: teaching methods, correction exercises, special methods and techniques, correction, development.

Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамаси ҳузуридаги Олий аттестация комиссияси Раёсатининг 2016 йил 28 апрелдаги «Илмий унвонлар бериш тартиби тўғрисидаги низомни тасдиқлаш ҳақида» 224/8-сон Қарори


Постановление Президиума Высшей аттестационной комиссии при Кабинете Министров Республики Узбекистан от 28 апреля 2016 года № 224/8 «Об утверждении Положения о порядке присвоения ученых званий»

Илм, касб-ҳунар ва илмсизлик ҳақида ўзбек мақоллари


Поговорки народов мира об образовании