“Замонавий таълим” журнали №6, 2018

0
65







Тохириён Абдуллоҳи Шерализода,
Андижон давлат университети ҳузуридаги Халқ таълими ходимларини қайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш ҳудудий маркази директори, тарих фанлари номзоди

МАЛАКА ОШИРИШ ТИЗИМИДА ТИНГЛОВЧИЛАР МУСТАҚИЛ ТАЪЛИМИНИ ТАШКИЛ ЭТИШ, БОШҚАРИШ ВА БАҲОЛАШ


ТОХИРИЁН А.Ш. МАЛАКА ОШИРИШ ТИЗИМИДА ТИНГЛОВЧИЛАР МУСТАҚИЛ ТАЪЛИМИНИ ТАШКИЛ ЭТИШ, БОШҚАРИШ ВА БАҲОЛАШ
Мақолада халқ таълими ходимларининг малака ошириши жараёнидаги ўқув ишларининг ажралмас қисми бўлган мустақил таълим ҳақида амалдаги мавжуд меъёрий ҳужжатларга таянган ҳолда дастлабки маълумотлар берилган. Унда тингловчи мустақил таълимининг мақсад ва вазифалари, ташкилий шакллари, назорати ҳамда баҳоланиши баён этилган.
Мақолада келтирилган услубий тавсияларнинг мақсади – тингловчи ва ўқитувчиларга мустақил таълим ҳақида қисқача маълумот бериш орқали уларнинг диққат-эътиборини таълим жараёнининг шу шаклининг аҳамиятига қаратишдир.
Таянч сўз ва тушунчалар: индивидуал ёндашув, мустақил таълим, мустақил таълим назорати, режалаштирилиши ва ташкилий шакллари.


ТОХИРИЁН А.Ш. ОРГАНИЗАЦИЯ, УПРАВЛЕНИЕ И ОЦЕНКА САМОСТОЯТЕЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ СЛУШАТЕЛЕЙ В СИСТЕМЕ ПОВЫШЕНИЯ КВАЛИФИКАЦИИ
В статье, опираясь на действующие нормативные документы, рассматриваются вопросы самостоятельного образования, которые являются неразрывной частью учебного процесса курсов повышения квалификации работников народного образования. В ней раскрываются цели и задачи, организационные формы и способы контроля самостоятельного образования слушателей.
Цель приведенных в статье методических рекомендаций – ознакомить слушателей и преподавателей с самостоятельным образованием и обратить их внимание на значение этой формы обучения в процессе образования.
Ключевые слова и понятия: индивидуальный подход, самостоятельное образование, контроль и планирование самостоятельного образования, организационные формы самостоятельного образования.


ТОKHIRIYON А.SH. ORGANIZATION, MANAGEMENT AND ESTIMATION OF INDEPENDENT EDUCATION OF TRAINEES IN SYSTEM QUALIFICATIONS UP BREEDING
In the article the issues of independent learning is considered, as an inseparable part of the educational process of the courses for improving the qualifications of public education personnel, based on the existing normative documents. It reveals goals and objectives, organizational forms and ways to control and assessment of the independent learning of trainees.
The purpose of the methodological recommendations is to give the audience and teachers an opportunity to focus their attention on the importance of this form of learning.
Keywords: individual approach, independent learning, planning and control of the independent learning, organizational forms of the independent learning.






Умирзаков Қодиржон Тоҳиржонович,
Андижон давлат университети «Инглиз тили ва адабиёти» кафедраси ўқитувчиси, магистр;

Умирзаков Тоҳиржон Бегалиевич,
Андижон давлат университети ҳузуридаги Халқ таълими ходимларини қайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш ҳудудий маркази «Тилларни ўқитиш методикаси» кафедраси доценти, филология фанлари номзоди

ИНГЛИЗ ТИЛИ ЎҚИТУВЧИЛАРИДА ТИЛ МАДАНИЯТИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ МУАММОЛАРИ ВА УЛАРНИ БАРТАРАФ ЭТИШ ОМИЛЛАРИ


УМИРЗАКОВ Қ.Т., УМИРЗАКОВ Т.Б. ИНГЛИЗ ТИЛИ ЎҚИТУВЧИЛАРИДА ТИЛ МАДАНИЯТИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ МУАММОЛАРИ ВА УЛАРНИ БАРТАРАФ ЭТИШ ОМИЛЛАРИ
Мақола инглиз тили ўқитувчиларида тил маданиятини шакллантириш масалаларига бағишланган. Унда инглиз тили ўқитувчиларида лингвистик ва коммуникатив компетенцияларни шакллантиришда мавжуд бўлган муаммоларни ҳал қилиш мумкин бўлган омиллар ҳавола этилган. Мақолада узлуксиз таълим тизимида инглиз тили ўқитилишининг такомиллаштирилиши инглиз тили ўқитувчиларидаги лингвистик ва коммуникатив компетенцияларга боғлиқ эканлиги ҳақида фикр юритилган. Муаллифларнинг таъкидлашича, ҳозирда инглиз тили ўқитувчиларини тайёрловчи олийгоҳларда амалий фонетика ва амалий грамматика фанлари ўқитилишига етарлича эътибор берилмаяпти. Мақолада таъкидланишича, ушбу фанлар инглиз тилини ўқитишга ихтисослашган 51114000 – «Инглиз тили ва адабиёти» йўналиши талабаларига Ўзбекистонда CEFR дастури жорий этилгунча бўлганидек уч ўқув йилида ўқитилиши мақсадга мувофиқ.
Таянч сўз ва тушунчалар: узлуксиз таълим, халқ таълими, тил маданияти, лингвистик ва коммуникатив компетенция, лингвистик ва коммуникатив компетенцияларни шакллантириш муаммолари, муаммоларни бартараф этиш омиллари, нутқдаги фонетик ҳодисалар, битирув малакавий иши.


УМИРЗАКОВ К.Т., УМИРЗАКОВ Т.Б. ПРОБЛЕМЫ ФОРМИРОВАНИЯ ЛИНГВИСТИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ УЧИТЕЛЕЙ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА И ПУТИ ИХ УСТРАНЕНИЯ
В статье рассматриваются проблемы формирования лингвистических и коммуникативных компетенций по английскому языку у учителей английского языка. Авторами анализируются пути решения существующих проблем формирования лингвистической культуры у учителей английского языка. Отмечается, что совершенствование преподавания английского языка в системе непрерывного образования зависит от лингвистических и коммуникативных компетенций по английскому языку у учителей английского языка. Указывается, что в последнее время практическая фонетика и практическая грамматика английского языка недостаточно преподаются в высших учебных учреждениях, подготавливающих специалистов по английскому языку. Предлагается, что эти предметы должны преподаваться три года в высших учебных учреждениях, готовящих специалистов английского языка, как это было раньше до принятия программы CEFR в Узбекистане.
Ключевые слова и понятия: непрерывное образование, народное образование, лингвистическая и коммуникативная компетенции, проблемы формирования лингвистической и коммуникативной компетенций, пути устранения проблем, фонетические явления в речи, выпускная квалификационная работа.


UMIRZAKOV Q.T., UMIRZAKOV T.B. PROBLEMS OF FORMATION OF LINGUISTIC CULTURE OF ENGLISH TEACHERS AND FACTORS OF THEIR SETTLING
The article deals with problems of the formation of linguistic and communicative English competences among English teachers. There are presented factors of settling the existing problems in the formation of linguistic culture among English teachers of public education. The authors state that developing teaching English in the system of continuous education depends on the linguistic and communicative competences of English teachers. The article says that English Phonetics and Grammar are not being taught well enough to the students who become specialsts in the English language. The authors state that English Phonetics and Grammar must be taught for 3 years to the students at English Teacher Traning Universities of Uzbekistan.
Keywords: continuous education, public education, higher education, linguistic and communicative competences, problems in the formation of linguistic and communicative competences, factors of settling problems, phonetic phenomena of connected speech, graduate qualification paper.






Косимова Наргиза Дилмурадовна,
заведующая кафедрой «Педагогика, психология и технологии образования» Регионального центра переподготовки и повышения квалификации работников народного образования при Андижанском государственном университете, кандидат психологических наук.

ПСИХОЛОГИЧЕСКОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ ЭМПАТИИ ШКОЛЬНИКОВ


КОСИМОВА Н.Д. ЎҚУВЧИЛАР ЭМПАТИЯСИНИНГ ПСИХОЛОГИК ТАДҚИҚОТИ
Мақолада мактабда ўқувчи-ёшларининг соғлом ва ҳар томонлама ривожланган шахс сифатида намоён бўлишида эмпатик хусусиятлари психологик тадқиқот натижалари асосида кўриб чиқилган. Эмпатик канал турлари, хусусиятлари, ўқувчи шахси психологиясига таъсир омиллари асослаб берилган.
Таянч сўзлар ва тушунчалар: ўқувчи шахслар, мактаб муҳити, эмпатик канал турлари, шахс­лараро муносабатлар, эмпатияни шакллантирувчи омиллар.


КОСИМОВА Н.Д. ПСИХОЛОГИЧЕСКОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ ЭМПАТИИ ШКОЛЬНИКОВ
В статье рассматривается вопрос эмпатии как о важном качестве личности, показателе его эмоционального развития, проявляющемся в способности постижения психологического состояния другого человека и умении передать своё понимание. Также приведены результаты диагностики эмпатии школьников, обучающихся в городских и сельских школах, рассмотрены закономерности и особенности развития эмпатии учащихся, приведены рекомендации по эффективному развитию эмпатии у школьников.
Ключевые слова и выражения: личность ученика, климат школы, виды каналов эмпатии, межличностные отношения, факторы, влияющие на формирование эмпатии.


KOSIMOVA N.D. PSYCHOLOGICAL RESEARCHES OF PUPILS’ EMPATHY
The article describes a problem of empathy, as an important peculiarity of person, an index of his emotional development that is shown in perception abilities of psychological state of another person and ability of deliver his own conception. Also are given the results of diagnostics of pupils’ empathy studied in towns and rural schools. As well there are given recommendations to effective developing pupils’ empathy.
Keywords: personality of pupil, school’s climate, states of empathy, interpersonal relations, factors influencing to forming empathy.




Отахонова Севарахон Тўлқиновна,
Андижон давлат университети ҳузуридаги Халқ таълими ходимларини қайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш ҳудудий маркази «Педагогика ва психология, таълим технологиялари» кафедраси катта ўқитувчиси

ПЕДАГОГЛАРНИНГ КАСБИЙ РЕОРИЕНТАЦИЯСИ НЕГИЗИДА МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ МУАССАСАСИ АМАЛИЁТЧИ ПСИХОЛОГЛАРИНИ КАСБИЙ ҚАЙТА ТАЙЁРЛАШ МАСАЛАЛАРИ


ОТАХОНОВА С.Т. ПЕДАГОГЛАРНИНГ КАСБИЙ РЕОРИЕНТАЦИЯСИ НЕГИЗИДА МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ МУАССАСАСИ АМАЛИЁТЧИ ПСИХОЛОГЛАРИНИ КАСБИЙ ҚАЙТА ТАЙЁРЛАШ МАСАЛАЛАРИ
Мақолада педагогларнинг касбий реориентацияси негизида мактабгача таълим муассасаси амалиётчи психологларини касбий қайта тайёрлаш масалалари ҳақида сўз боради. Мавзу долзарб аҳамиятга эга бўлиб, муаллиф томонидан мактабгача таълим муассасаси амалиётчи психологларининг касбий компетентлигини ривожлантириш ва махсус қобилиятларини шакллантириш мақсадида психолог профессиограммасидан намуна келтирилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: касбий реориентация, касбий қайта тайёрлаш, касбий компетентлик, махсус қобилиятлар, фаолият модели, амалиётчи психолог, профессиограмма.


ОТАХОНОВА С.Т. ВОПРОСЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПЕРЕПОДГОТОВКИ ПРАКТИЧЕСКОГО ПСИХОЛОГА ДОШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО УЧРЕЖДЕНИЯ НА ОСНОВЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ РЕОРИЕНТАЦИИ ПЕДАГОГОВ
В статье речь идёт о профессиональной переподготовке практического психолога дошкольного образовательного учреждения на основе профессиональной реориентации педагогов. Тема имеет актуальное значение, приведен образец профессиограммы психолога, разработанный автором в целях развития специальных способностей и профессиональной компетенции практического психолога дошкольного образовательного учреждения.
Ключевые слова и понятия: профессиональная реориентация, профессиональная переподготовка, профессиональная компетенция, специальные способности, модель деятельности, практический психолог, профессиограмма.


OTAHONOVA S.T. THE ISSUES OF PROFESSIONAL RETRAINING OF THE PRESCHOOL EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS PRACTICAL PSYCHOLOGISTS ON THE BASIS OF TEACHER’S PROFESSIONAL RE-ORIENTATION
There is described in the article professional retraining of the preschool educational establishment’s practical psychologist on the basis of teachers professional re-orientation. The subject has a very actual meaning. The sample of psychologist’s professiogramma developed by the author, with a view of development of special abilities and the professional competence of practical psychologist of PEE is presented.
Keywords: professional re-orientation, professional retraining, the professional competence, special abilities, model of activity, the practical psychologist, professiogramma.






Юсупов Нодиржон Баходирович,
Андижон давлат университети ҳузуридаги Халқ таълими ходимларини қайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш ҳудудий маркази «Аниқ ва табиий фанлар методикаси» кафедраси катта ўқитувчиси

БИОЛОГИЯ ФАНИНИ ЎҚИТИШДА ЗАМОНАВИЙ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИ ҚЎЛЛАШ ХУСУСИЯТЛАРИ


ЮСУПОВ Н.Б. БИОЛОГИЯ ФАНИНИ ЎҚИТИШДА ЗАМОНАВИЙ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИ ҚЎЛЛАШ ХУСУСИЯТЛАРИ
Мақолада умумий ўрта таълим тизимида дарс самарадорлигини оширишнинг замонавий педагогик технологиялар асосида ташкил этиш зарурияти ҳамда интерфаол дарслар таълим сифатини кўтаришдаги асосий вазифалари хусусида фикр юритилади.
Таянч сўз ва тушунчалар: ҳужайра, моддалар ва энергия алмашинуви, эволюцион ривожланиш, одам генетикаси, биологик тушунча, генларнинг ўзаро таъсири, ирсият, ўзгарувчанлик, генетик символлар.


ЮСУПОВ Н.Б. ОСОБЕННОСТИ ПРОВЕДЕНИЯ ЗАНЯТИЙ ПО БИОЛОГИИ С ПРИМЕНЕНИЕМ СОВРЕМЕННЫХ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИЙ
В статье рассматриваются основные задачи необходимости повышения эффективности уроков на основе их организации с использованием современных педагогических технологий, улучшения качества образования на базе проведения интерактивных уроков.
Ключевые слова и понятия: ячейка, вещества и трансформация энергии, эволюционное развитие, генетика человека, биологическое сознание, взаимодействие генов, наследственность, изменчивость, генетические символы.


YUSUPOV N.B. THE SPECIFICS OF THE BIOLOGY LESSONS ORGANIZING IMPLEMENTING MODERN PEDAGOGIKAL TECHNOLOGIES
In the article ideas about the basic tasks of effective organization of biology lessons on the basis of modern pedagogical technologies, improvements of quality of education at interactive lessons in general educational system are given.
Keywords: cell, substances and energy transformation, evolutionary development, human genetics, biological consciousness, interaction of genes, heredity, variability, genetic symbols.






Кабилова Зебинисо Муратовна,
Андижон давлат университети ҳузуридаги Халқ таълими ходимларини қайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш ҳудудий маркази «Тилларни ўқитиш методикаси» кафедраси мудири, филология фанлари номзоди;

Зоҳидов Олимжон,
Андижон вилояти Асака тумани 34-умумтаълим мактаби математика ўқитувчиси

ЎҚУВЧИЛАРНИНГ МАНТИҚИЙ ТАФАККУРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ЭРТАК ВА МАШҚЛАРНИНГ АҲАМИЯТИ


КАБИЛОВА З.М., ЗОҲИДОВ О. ЎҚУВЧИЛАРНИНГ МАНТИҚИЙ ТАФАККУРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ЭРТАК ВА МАШҚЛАРНИНГ АҲАМИЯТИ
Мақолада таълим олувчиларда ахборотни мантиқий таҳлил қила олиш кўникмасини шакл­лантириш ва ривожлантириш, уларни танқидий фикрлашга ўргатиш ҳамда тасаввурини янада кенгайтириш ва бойитишга қаратилган оригинал ечимга эга мантиқий эртак ва машқларнинг аҳамияти ёритилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: машқ, ижодий қобилият, эртак-топишмоқ, тезкорлик, таҳлил қилиш, мантиқий таҳлил, ижод завқи, зукко, умумийлик, қонуният, топишмоқ-машқ, тўғри ечим.


КАБИЛОВА З.М., ЗОХИДОВ О. ЗНАЧЕНИЕ СКАЗОК-РАЗГАДОК И УПРАЖНЕНИЙ В РАЗВИТИИ ЛОГИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ УЧАЩИХСЯ
В статье раскрывается значение логических сказок-разгадок и упражнений, имеющих оригинальные решения, направленных на формирование и развитие у учащихся навыков логического анализа информации, расширение и обогащение их кругозора, обучение навыкам критического мышления.
Ключевые слова и понятия: задание, творческая способность, быстрота, сказки-разгадки, анализировать, логический анализ, творческое наслаждение, сообразительный, общее, законность, упражнения-загадки, правильное решение.


KABILOVA Z.M., ZOHIDOV О. THE IMPORTANCE OF FAIRY TALES AND EXERCISES IN DEVELOPMENT OF PUPILS’ LOGICAL THINKING
The article is offering original ways of logical tale-tasks to compiling puzzle exercises in order to perform and development of learners skills and critical thinking abilities. Decision-making notes and analyzing logical thinking tasks are very important to their background knowledge.
Keyword: task, creative ability, legerity, fairy tale riddles, to analyze, logical conclusion, creative delectation, consideration, general, legality, puzzle-exercise, correct resolution.




Набиева Хатирахон Абдукаримовна,
Андижон давлат университети ҳузуридаги Халқ таълими ходимларини қайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш ҳудудий маркази «Амалий фанлар ва мактабдан ташқари таълим методикаси» кафедраси катта ўқитувчиси

УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА «ТЕХНОЛОГИЯ» ФАНИ ДАРС МАШҒУЛОТЛАРИНИ ТАШКИЛ ЭТИШДА «ТРИЗ» МЕТОДИНИ ҚЎЛЛАШ САМАРАДОРЛИГИ


НАБИЕВА Х.А. УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА «ТЕХНОЛОГИЯ» ФАНИ ДАРС МАШҒУЛОТЛАРИНИ ТАШКИЛ ЭТИШДА «ТРИЗ» МЕТОДИНИ ҚЎЛЛАШ САМАРАДОРЛИГИ
Мақолада интерфаол методлардан бири бўлган ТРИЗ-методи орқали ўқувчиларни замонавий фикрлаш ва ижодкорлик қобилиятларини ривожлантириш, бу қобилиятларни амалда кўрсатиш, технологик хужжатлар билан иш олиб бориш ҳамда ўқув ишлаб чиқариш топшириқларини бажаришлари мумкинлиги масаласи ёритилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: ТРИЗ-методи, технология, полимерлар, машғулот жараёни, технологик ҳужжат, ўқитишнинг замонавий усуллари.


НАБИЕВА Х.А. ЭФФЕКТИВНОСТЬ ПРИМЕНЕНИЯ ТРИЗ-ТЕХНОЛОГИЙ ПРИ ОРГАНИЗАЦИИ ЗАНЯТИЙ ПО ПРЕДМЕТУ «ТЕХНОЛОГИЯ» В СРЕДНИХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ШКОЛАХ
В статье раскрывается вопрос возможности использования ТРИЗ-метода, являющегося одним из интерактивных методов, для развития таких качеств учащихся как современное мышление и творческий подход, реализации этих качеств, понимания технологической документации и выполнения учебных производственных заданий.
Ключевые слова и понятия: ТРИЗ-метод, технология, полимеры, процесс занятия, технологическая документация, современные методы обучения.


NABIYEVA H.A. EFFICIENCY OF TRIZ-TECHNOLOGIES IMPLEMENTATION IN TEACHING OF THE «TECHNOLOGY» DISCIPLINE IN HIGH SCHOOLS
The issues of TRIZ implementation in high schools as one of interactive methods discussed in the article. The methods is considered as possibility for development of students such abilities as a modern thinking and creative approach, realization of these abilities, understanding of technological documentation and implementation of educational productive tasks.
Keywords: TRIZ-method, technology, polymers, process of employment, technological documentation, modern methods of educating.




Хошимова Феруза Баходировна,
Андижон давлат университети ҳузуридаги Халқ таълими ходимларини қайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш ҳудудий маркази «Мактабгача, бошланғич ва махсус таълим методикаси» кафедраси ўқитувчиси;

Бахритдинов Баходир,
Андижон давлат университети математика кафедраси катта ўқитувчиси

БОШЛАНҒИЧ СИНФЛАР МАТЕМАТИКА ДАРСЛАРИДА МАТНЛИ МАСАЛАЛАРНИ МОДЕЛЛАШТИРИШДАН ФОЙДАЛАНИБ ЕЧИШ


ХОШИМОВА Ф.Б., БАХРИТДИНОВ Б. БОШЛАНҒИЧ СИНФЛАР МАТЕМАТИКА ДАРСЛАРИДА МАТНЛИ МАСАЛАЛАРНИ МОДЕЛЛАШТИРИШДАН ФОЙДАЛАНИБ ЕЧИШ
Мақолада бошланғич синф ўқувчиларида матнли масала ечиш кўникма ва малакаларини шакллантириш ва ривожлантиришда моделлаштиришнинг тутган роли ва ўрни, турлари ва матнли масалаларни ечишда улардан фойдаланиш усуллари баён этилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: матнли масала, содда масала, мураккаб масала, математик моделлаштириш, график моделлаштириш.


ХОШИМОВА Ф.Б., БАХРИТДИНОВ Б. РЕШЕНИЕ ТЕКСТОВЫХ ЗАДАЧ С ПОМОЩЬЮ МОДЕЛИРОВАНИЯ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ В НАЧАЛЬНЫХ КЛАССАХ
В статье рассмотрены роль и место моделирования в решении текстовых задач в формировании, развитии умений и навыков учащихся начальных классов. Описываются виды моделирования и приёмы их использования в решении текстовых задач.
Ключевые слова и понятия: текстовая задача, простая задача, сложная задача, моделирование, графическое моделирование.


XOSHIMOVA F.B., BAXRITDINOV B. SOLVING TEXTUAL TASKS IMPLEMENTING MODELING IN MATEMATICS LESSONS AT PRIMARU SCHOOLS
In the article role and place of modeling in solving text tasks in formation and development of competence and skills of primary school pupils, their types and approaches of these implementing in text tasks solving are discussed.
Keywords: text task, simple task, sophisticated task, modeling, graphic modeling.




Тошбоева Барно Одилжоновна,
Андижон давлат университети хузуридаги Халқ таълими ходимларини қайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш ҳудудий маркази «Тиллар ўқитиш методикаси» кафедраси катта ўқитувчиси

КИЧИК МАКТАБ ЁШИДАГИ ЎҚУВЧИЛАРГА ЧЕТ ТИЛИНИ ЎРГАТИШДА КЕЛИБ ЧИҚАДИГАН ҚИЙИНЧИЛИКЛАР ХУСУСИДА


ТОШБОЕВА Б.О. КИЧИК МАКТАБ ЁШИДАГИ ЎҚУВЧИЛАРГА ЧЕТ ТИЛИНИ ЎРГАТИШДА КЕЛИБ ЧИҚАДИГАН ҚИЙИНЧИЛИКЛАР ХУСУСИДА
Мазкур мақолада умумтаълим мактабларда бошланғич синф ўқувчиларига чет тил ўргатишда келиб чиқадиган қийинчиликлар хақида сўз боради. Ўзбекистондаги кўп миллатли умумтаълим мактабларда чет тили ўқитишдаги асосий омил сифатида икки тиллийлик (она тили ва рус) ходисаси ҳақида сўз боради. Шунингдек, ушбу қийинчиликларни бартараф этиш учун методик тавсияномалар келтирилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: муаммо, товуш, фарқ, огзаки, кўргазмали, равон, интерференция.


ТОШБОЕВА Б.О. ПРОБЛЕМЫ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННЫМ ЯЗЫКАМ УЧАЩИХСЯ МЛАДШЕГО ШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА
В данной статье речь идет о трудностях, возникающих при обучении иностранным языкам детей младшего школьного возраста. При обучении иностранным языкам основным фактором, который надо учитывать, является билингвизм (родной и русские языки), потому что это явление оказывает прямое влияние на обучение языкам. Также предлагаются методические рекомендации для преодоления этих трудностей.
Ключевые слова и понятия: проблема, звук, различие, устный, наглядный, плавно, интерференция.


TOSHBOYEVA B.O. REGARDING PROBLEMS OF FOREIGN LANGUAGES TEACHING OF MIDCHILDHOOD PUPILS
The given article is about difficulties in teaching foreign languages to primary school children. Bilingual teaching (mother tongue and Russian) play great role in teaching foreign languages in Uzbekistan. Methodological recommendation was also given to overcome these difficulties.
Keywords: problem, sound, difference, oral, visual aids, fluently, interference






Турақулова Манзурахон Маллабоевна,
Андижон давлат университети ҳузуридаги Халқ таълими ходимларини қайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш ҳудудий маркази «Мактабгача, бошланғич ва махсус таълим методикалари» кафедраси катта ўқитувчиси

МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ЁШИДАГИ БОЛАЛАРДА КИТОБХОНЛИКНИ ШАКЛЛАНТИРИШ УСУЛЛАРИ


ТУРАҚУЛОВА М.М. МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ЁШИДАГИ БОЛАЛАРДА КИТОБХОНЛИКНИ ШАКЛЛАНТИРИШ УСУЛЛАРИ
Мақолада мактабгача ёшдаги болаларда китобга нисбатан меҳр-муҳаббатни шакллантиришнинг аҳамияти тўғрисида фикрлар билдирилган. Мактабгача таълим муассасаларидаги тарбиячилар учун болада китобхонликни тарбиялашга доир методик кўрсатмалар, шунингдек, мактабгача таълим муассасаси тарбиячисининг оила билан ҳамкорлик ишларига доир тавсиялар берилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: инновацион механизм, руҳий ҳиссиёт ва интуиция, адабиёт маркази, тарғибот, маънавият, ҳамкорлик.


ТУРАКУЛОВА М.М. МЕТОДЫ ФОРМИРОВАНИЯ ЧИТАТЕЛЬСКОЙ КУЛЬТУРЫ У ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА
В статье излагается значимость формирования читательской культуры у детей дошкольного возраста. Даны методические инструкции для воспитательниц дошкольного образовательного учреждения по воспитанию у ребенка любви к книге, а также рекомендации по сотрудничеству воспитателей дошкольного образовательного учреждения и семьи.
Ключевые слова и понятия: инновационный механизм, психические чувства и интуиция, центр литературы, пропаганда, духовность, сотрудничество.


TURAKULOVA М. М. METHODS OF LITERATURE CULTURE FORMATION AMONG CHILDREN OF PRESCHOOL AGE
In the article the importance of formation reading cultures among children of preschool age is discussed. Methodical instructions for teachers of preschool educational establishment on training bibliophile at the child, and are given recommendation on cooperation with families in that regards.
Keywords: the innovative mechanism, mental feelings and intuition, the center of the literature, propagation, spirituality, cooperation.






Азизова Қизлархон Машрабовна,
Андижон давлат университети ҳузуридаги Халқ таълими ходимларини қайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш ҳудудий маркази «Мактабгача, бошланғич ва махсус таълим методикалари» кафедраси ўқитувчиси

ТАЪЛИМ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШДА ДИДАКТИК ЎЙИНЛАРНИНГ ЎҚУВЧИ ШАХСИНИНГ ШАКЛЛАНИШИДАГИ ЎРНИ


АЗИЗОВА Қ.M. ТАЪЛИМ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШДА ДИДАКТИК ЎЙИНЛАРНИНГ ЎҚУВЧИ ШАХСИНИНГ ШАКЛЛАНИШИДАГИ ЎРНИ
Мақолада бошланғич таълим жараёнида ўқувчиларда мотивлар ҳосил қилиш, таълим самарадорлигини оширишда дидактик ўйинлардан фойдаланиш тўғрисида сўз боради. Муаллиф бир нечта ўйин технологияларидан мисоллар келтирган.
Таянч сўз ва тушунчалар: мотив, дидактик ўйинлар, ўйин фаолияти, имитация, модель, ўйин компонентлари, ўйин йўналишлари, ўйин турлари, ўйин қоидалари.


АЗИЗОВА К.M. РОЛЬ ДИДАКТИЧЕСКИХ ИГР ПРИ ФОРМИРОВАНИИ ЛИЧНОСТИ УЧЕНИКА В ПОВЫШЕНИИ ЭФФЕКТИВНОСТИ ОБРАЗОВАНИЯ
В статье излагается роль мотивации и дидактических игр в повышении эффективности начального образования. Автор приводит несколько примеров по игровым технологиям.
Ключевые слова и понятия: мотив, дидактические игры, игровая деятельность, имитация, модель, компоненты игры, направления игры, виды игр, правила игры.


AZIZOVA Q.M. THE ROLE OF DIDACTIC GAMES IN THE DEVELOPMENT OF LEARNING EFFECTIVENESS OF PUPILS PERSONALITY
The article describes the role of motivation and didactic games in elementary education’s efficiency increasing. The author results some examples on game technologies.
Keywords: motive, didactic games, game activity, imitation, model, components of game, a game direction, kinds of games, game rules.