“Замонавий таълим” журнали №7, 2017

0
117
Журнал «Современное образование» №7, 2017

МУНДАРИЖА СОДЕРЖАНИЕ

Рахимов А.К. «Эволюцион таълимот» курсини ўқитишнинг методологик масалалари


РАХИМОВ А.К. «ЭВОЛЮЦИОН ТАЪЛИМОТ» КУРСИНИ ЎҚИТИШНИНГ МЕТОДОЛОГИК МАСАЛАЛАРИ
Мақолада эволюцион назариянинг яратилиш тарихи ва эволюциянинг ҳаракатлантирувчи кучлари ҳақидаги илк фикрлар, қарашлар ҳозирги замон эволюция синтетик назарияси эришган ютуқлар билан солиштирилган. Шу билан бирга эволюцион таълимотни ўқитишда инновацион педагогик технология ҳамда замонавий услубларнинг қўлланилиши таълим самарадорлигини ошириш, талабаларда табиий-илмий дунёқарашнинг кенгайишида муҳим омил эканлиги баён этилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: эволюцион таълимот, табиий-илмий дунёқараш, фалсафа, методология, идеализм, материализм, эволюциянинг харакатлантирувчи кучлари, ламаркизм, дарвинизм, менделизм, эволюциянинг замонавий синтетик назарияси, тарихийлик, долзарблик, индукция, дедукция, инновацион педагогик технология.


РАХИМОВ А.К. МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ ВОПРОСЫ ПРЕПОДАВАНИЯ КУРСА
«ЭВОЛЮЦИОННОЕ УЧЕНИЕ»
В статье приводится история создания эволюционной теории, сравнительные данные представлений её основателей о движущих факторах эволюции, достижения современной синтетической теории эволюции. В то же время применение инновационных педагогических технологиий и повышение эффективности преподавания эволюционной теории путём применения современных методов изложены как важный фактор в формировании естественнонаучного мировоззрения студентов.
Ключевые слова и понятия: эволюционное учение, естественнонаучное мировоззрение, философия, методология, идеалистичность, материалистичность, движущие силы эволюции, ламаркизм, дарвинизм, менделизм, современная синтетическая теория эволюции, историчность, актуальность, индукция, дедукция, инновационная педагогическая технология.


RAKHIMOV A.K. METHODOLOGICAL PROBLEMS OF THE TEACHING OF
EVOLUTIONARY TEACHING COURCE
History of foundation of evolutionary theory, comparative data of ideas about driving factors of evolution, its founders, achievements of the modern synthetic theory of evolution are given in this article. At the same time, implementation of innovative pedagogical technologies and modern methods in the teaching of Evolution are set forth as an essential factor to increase the effectiveness of education and extend natural-scientific outlook among students.
Keywords: еvolution education, natural-scientific outlook, phylosophy, methodology, idealizm, materializm, dynamic powers of еvolution, lamarkizm, darvinizm, mendelizm, modern systematic theory of еvolution, historical, importance, induction, deduction, innovative pedagogical technology.

Махсудов В.Г. Гармоник тебранишларни инновацион технологиялар асосида ўрганиш («Кейс-стади», «Ассесмент», «Венн диаграммаси» мисолида)


МАХСУДОВ В.Г. ГАРМОНИК ТЕБРАНИШЛАРНИ ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАР АСОСИДА ЎРГАНИШ («КЕЙС-СТАДИ», «АССЕСМЕНТ», «ВЕНН ДИАГРАММАСИ» МИСОЛИДА)
Мақолада гармоник тебранишларни инновацион технологиялар асосида ўқитишда «Кейсстади», «Ассесмент», «Венн диаграммаси» методларидан фойдаланиб ўқитиш услубияти баён қилинади.
Таянч сўз ва тушунчалар: гармоник тебранишлар, тебраниш даври, циклик частота, математик маятник, физик маятник, пружинали маятник, инновацион технологиялар методлари, кейсстади, ассесмент, Венн диаграммаси.


МАХСУДОВ В.Г. ИЗУЧЕНИЕ ГАРМОНИЧЕСКИХ КОЛЕБАНИЙ НА ОСНОВЕ ИННОВАЦИОННОЙ ТЕХНОЛОГИЙ ОБУЧЕНИЯ (НА ПРИМЕРЕ «КЕЙС-СТАДИ», «АССЕСМЕНТ», «ДИАГРАММА ВЕННА»)
В статье изложена методика изучения гармонических колебаний на основе методов инновационных технологий таких как «Кейс-стади», «Ассесмент», «Диаграмма Венна».
Ключевые слова и понятия: гармонические колебания, период колебаний, циклическая частота, математический маятник, физический маятник, пружинный маятник, инновационные технологии, кейс-стади, ассесмент, диаграмма Венна.


MAKHSUDOV V.G. STUDY HARMONIC OSCILLATIONS BASED ON INNOVATIVE TECHNOLOGIES TRAINING (ON THE EXAMPLE OF «CASE STUDY», «ASSESSMENT», «VENN DIAGRAM»)
There is discussed in the article the methodology of harmonic oscillations study on the basis of innovative technologies methods like «Case Study», «Assessment», «Venn Diagram».
Keywords: harmonic oscillation, the oscillation period, the angular frequency, mathematical pendulum, physical pendulum, spring pendulum, innovative technology, «Case study», «Assesment», «Venn diagram».

Джураев Д.У. Туркистон анъанавий мактаблари фаолияти тарихидан (ХIХ аср иккинчи ярми)


ДЖУРАЕВ Д.У. ТУРКИСТОН АНЪАНАВИЙ МАКТАБЛАРИ ФАОЛИЯТИ ТАРИХИДАН (ХIХ АСР ИККИНЧИ ЯРМИ)
Мақолада ХIХ асрнинг иккинчи ярмида Туркистон анъанавий мактаблари фаолияти тарихига оид маълумотлар келтирилган. Тарихий манбалар ёрдамида анъанавий мусулмон мактабларининг ташкил этилиши ва фаолияти ҳолати таҳлил этилган. Жумладан, бу даврга келиб замон талабларига жавоб бермай қолган анъанавий мусулмон мактабларини ислоҳ қилишга бўлган эҳтиёж сабаблари ёритиб берилган. Туркистон хонликлари томонидан халқ таълимининг ташкил этилишига етарли эътибор берилмаслик ўлканинг мустамлака ҳудудга айланиши сабабларидан бири сифатида талқин этилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: халқ таълими, анъанавий мактаблар, ўлка, манфаатлар, хотинқизлар таълими, турли муносабатлар.


ДЖУРАЕВ Д.У. ИЗ ИСТОРИИ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ТРАДИЦИОННЫХ ШКОЛ
ТУРКЕСТАНА (ВТОРАЯ ПОЛОВИНА ХIХ ВЕКА)
Статья посвящена истории деятельности традиционных школ Туркестана во второй половине ХIХ века. С помощью исторических материалов в ней приводятся примеры о состоянии организации и деятельности традиционных школ. В частности, изучается деятельность движения за реформу традиционных мусульманских школ, потребность в которых была обусловлена, прежде всего, тем, что содержание обучения в этих школах не отвечало требованиям нового времени. Выдвигается мысль о том, что неправильное отношение к образованию народа со стороны Туркестанских ханств является одной из причин превращения края в колониальную территорию.
Ключевые слова и понятия: народное образование, традиционные школы, край, интересы, школы для девушек, разные отношения.


DJURAYEV D.U. FROM THE HISTORY OF TRADITIONAL SCHOOLS IN TURKESTAN (SECOND HALF OF 19TH CENTURY)
There is described in the article issues related to the traditional schools of Turkestan. Examples from the historical experience of traditional Muslim schools in Turkestan formation are provided. Results of studied the facts in regards the activity of the traditional Muslim schools reform movement, the need which was required, above all, and the fact that the content of education in these schools didn`t meet the requirements of that times. Put forvard ideas that the wrong attitude for public education in the part of Turkestan Khanate is the main reson of the region becoming the colonial.
Keywords: public education, education system, school reform, traditional Muslim schools, indigenous people, education of the population.

Давронова Д.С. Оилада ёшлар ғоявий-сиёсий маданиятини шакллантириш тизимида инновацион ёндашув муҳим ижтимоий масала сифатида


ДАВРОНОВА Д.С. ОИЛАДА ЁШЛАР ҒОЯВИЙ-СИЁСИЙ МАДАНИЯТИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ ТИЗИМИГА ИННОВАЦИОН ЁНДАШУВ МУҲИМ ИЖТИМОИЙ МАСАЛА СИФАТИДА
Мақолада оилада ёшлар ғоявий-сиёсий маданиятни шакллантириш тизимига инновацион ёндашув муҳим ижтимоий масала эканлиги, оиланинг муқаддаслиги, ота-она ва фарзанд бурчи, оила аъзоларининг ўзаро муомала-муносабатлари, оилада авлодлар занжирини давом эттириш каби муносабатлар билан бирга, энг муҳим масала – ёшларга ғоявий-сиёсий билим бериш жараёнида уларнинг фан-техника ютуқларини англаб етиб, жамият ва оила ривожига ўз ҳиссасини қўшадиган, ўз ҳуқуқ ва бурчлари, масъулиятни англайдиган салоҳиятли инсон бўлиб етишишлари зарурияти ҳақида фикр юритилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: оила, ғоявий-сиёсий маданият, ижтимоий, сиёсий, қадрият, анъана, билим, комил инсон, мафкура, иммунитет, тарбия масалалари, фан-техника, тараққиёт, инновация, бурч, масъулият, зарурият, вазифа, авлодлар давомийлиги, жамият, инсон, салоҳият, педагог.


ДАВРОНОВА Д.С. ИННОВАЦИОННЫЙ ПОДХОД К СИСТЕМЕ ФОРМИРОВАНИЯ ИДЕЙНО-ПОЛИТИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ МОЛОДЕЖИ В СЕМЬЕ КАК ВАЖНАЯ СОЦИАЛЬНАЯ ЗАДАЧА
В статье обоснована значимость социальной проблемы, связанной с инновационным подходом к системе формирования идейно-политической культуры молодежи в семье. Раскрыто значение таких факторов как святость семейных традиций и культурных  отношений в семье, передаваемых от поколения к поколению, исполнение родительского долга в отношении детей. Определены также задачи по доведению до сознания молодёжи достижений науки и техники в процессе усвоения идейно-политических знаний, отмечена необходимость воспитания у молодежи чувства ответственности и стремления внести свой вклад в развитие общества и семьи.
Ключевые слова и понятия: семья, идейно-политическая культура, социальный, политический, ценности, традиции, знание, гармонично развитая личность, идеология, иммунитет, вопросы воспитания, наука и техника, развитие, инновация, долг, ответственность, необходимость, задача, преемственность поколений, общество, человек, потенциал, педагог. 


DAVRONOVA D.S. THE INNOVATIONAL APPROACHES TO THE FORMATION OF THE IDEOLOGO-POLITICAL CULTURE OF YOUTH IN FAMILIIES AS AN IMPORTANT SOCIAL PROBLEM
In the article is enlightened the significance of innovational approach to the system to the ideologico-political culture of youth formation as an important social problem, parents and children in the family. There is substantiates the significance of the social problem associated with the innovative approach to the system of formation of the ideological and political culture of youth in the family. The importance of such factors as the sanctity of family traditions and cultural relations in the family passed down from generation to generation, the fulfillment of the parental duty towards children are revealed. The tasks of bringing the achievements of science and technology to the consciousness of young people in the process of assimilating ideological and political knowledge were also defined, and the need for educating the youth of a sense of responsibility and the desire to contribute to the development of society and the family was noted.
Keywords: family, idea, ideology, policy, culture, social, tradition, knowledge, ideology, immunity, science and technical, development, innovation, aim, task, society, human, pedagogic.

Абдуллаева Ш.А., Хужаназарова С.Ф. Организация работы по воспитанию толерантности в средних общеобразовательных школах


АБДУЛЛАЕВА Ш. А., ХУЖАНАЗАРОВА С.Ф. УМУМИЙ ЎРТА ТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА ТОЛЕРАНТЛИК (БАҒРИКЕНГЛИК)НИ ТАРБИЯЛАШНИ ТАШКИЛ ҚИЛИШ
Мақола Ўзбекистон Республикасининг умумий ўрта таълим мактаблари ўқувчиларида толерантлик (бағрикенглик)ни тарбиялаш ишларини ташкил қилиш масалаларига бағишланган. Унда «толерантлик» тушунчаси алоҳида инсонлар орасидаги ҳамда оила ва жамият ўртасидаги муносабатларни  мувофиқлаштирувчи категория сифатида талқин қилинган. Мақолада миллий анъаналар асосида бағрикенгликни шакллантирувчи асосий педагогик шарт-шароитлар ҳақида фикрлар ифода этилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: бағрикенглик, тарбия, шахс, давлат, жамият, масъулият, аҳиллик, шаклланиш, ривожланиш.


АБДУЛЛАЕВА Ш. А., ХУЖАНАЗАРОВА С.Ф. ОРГАНИЗАЦИЯ РАБОТЫ ПО ВОСПИТАНИЮ ТОЛЕРАНТНОСТИ В СРЕДНИХ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ШКОЛАХ
В статье освещены вопросы, касающиеся организации работы по воспитанию толерантности учащихся общеобразовательных средних школ Республики Узбекистан. В статье раскрыто понятие толерантности как особой категории, необходимой в отношениях как между отдельными людьми, так и на уровне семьи и общества. В ней приведены  основные педагогические условия формирования толерантности школьников на основе использования национальных традиций.
Ключевые слова и понятия: толерантность, воспитание, личность, государство, общество, ответственность, согласие, формирование, развитие.


ABDULLAYEVA SH.A., KHUDJANAZAROVA S.F. ORGANIZATION OF TEACHING TOLERANCE IN EDUCATIONAL PROCESS AT SECONDARY SCHOOL
The article high lights the issues in regards of organization of learning tolerance work among pupils in secondary schools of Republic of Uzbekistan. In the article tolerance considered as main category of people’s communication on the level of persons, social groups and socity. Also in the article are given the major pedagogical conditions of tolerance forming in school, implementing the national traditions.
Keywords: tolerance, education, personality, government, society, agreement, formation, development.

Мусаев Б.Т. Ўзбекистонда юридик фан ва таълим интеграциясини ривожлантиришнинг асосий йўналишлари


МУСАЕВ Б.Т. ЎЗБЕКИСТОНДА ЮРИДИК ФАН ВА ТАЪЛИМ ИНТЕГРАЦИЯСИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ АСОСИЙ ЙЎНАЛИШЛАРИ
Мақолада Ўзбекистонда юридик фан ва таълим интеграциясининг ўзига хос ривожланиши, юридик кадрларни тайёрлаш бўйича бугунги кун талаблари, бу соҳадаги ривожланган давлатларнинг тажрибаси атрофлича таҳлил қилинган. Мақола якунида Ўзбекистонда юридик фан ва таълим интеграциясини ривожлантиришга қаратилган таклифлар илгари сурилган.
Таянч сўз ва иборалар: юридик фан, юридик таълим, интеграция, инновацион методлар, фундаментал ва амалий тадқиқотлар.


МУСАЕВ Б.Т. ОСНОВНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ РАЗВИТИЯ ИНТЕГРАЦИИ НАУКИ И ЮРИДИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ В УЗБЕКИСТАНЕ
В статье детально проанализированы правовая интеграция науки и образования, современные требования к подготовке профессиональных юридических кадров, а также проведен детальный анализ опыта развитых стран в этой области. В заключении этой статьи автором выдвигаются предложения по совершентвованию интеграции науки и юридического образования в Узбекистане.
Ключевые слова и понятия: юридическая наука, юридическое образование, интеграция, инновационные методы, фундаментальные и прикладные исследования.


MUSAEV B.T. THE MAIN DIRECTIONS OF DEVELOPMENT OF INTEGRATION OF SCIENCE AND JUDICIAL EDUCATION IN UZBEKISTAN
In the article has been analyzed the integration of science and judicial education, as well as modern requirements for the education of professional legal staffs. As well comparative research of developed countries experience in this field is provided. In conclusion, the author suggested the methods of improvement the integration of science and judicial education in Uzbekistan.
Keywords: legal science, legal education, integration, innovative methods, foundation and applied research.

Иштаев Ж.М. Развитие психомоторной установки с использованием устройства «Спорк» и её влияние на соревновательную деятельность белбог курашистов


ИШТАЕВ Ж.М. «СПОРК» МОСЛАМАСИ ЁРДАМИДА ПСИХОМОТОР УСТАНОВКАНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ВА УЛАРНИНГ БЕЛБОҒЛИ КУРАШЧИЛАР МУСОБАҚА ФАОЛИЯТИГА ТАЪСИРИ
Мақолада белбоғли курашчилар мусобақа фаолияти кўрсаткичлари самарадорлигини таъминлашга таъсир этувчи омиллар хусусида фикр-мулоҳазалар баён этилган. Муаллиф томонидан яратилган «СПОРК» қурилмасининг мусобақалар натижасига ижобий таъсир кўрсатиши тажрибавий тадқиқот натижалари асосида исботланган. 
Таянч сўз ва тушунчалар: спортчи, портлаш қобилияти, ривожлантириш, қобилият, «СПОРК», мослама, вертикал сакраш, фаолият мақсад.


ИШТАЕВ Ж.М. РАЗВИТИЕ ПСИХОМОТОРНОЙ УСТАНОВКИ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ УСТРОЙСТВА «СПОРК» И ЕЁ ВЛИЯНИЕ НА СОРЕВНОВАТЕЛЬНУЮ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ БЕЛБОГКУРАШИСТОВ
В статье высказываются мнения о факторах, влиящих на обеспечение результативности участия борцов-курашистов в соревнованиях. На основе данных проведённых автором экспериментальных исследований доказывается, что разработанное автором приспособление «СПОРК» как новое технологическое средство развивает взрывную силу спортсменов и формирует их психомоторную установку.
Ключевые слова и понятия: спортсмены, взрывное действие, развитие, способности, «СПОРК», устройство, вертикальный прыжок, деятельность, цель.


ISHTAYEV J.M. DEVELOPMENT OF PSYCHOMOTOR SETS WITH IMPLEMENTATION OF «SPORK» DEVICE AND ITS INFLUENCE ON COMPETITIVE ACTIVITY BELBOG’WRESTLERS
There is discussed in the article the factors influencing to results of belt wrestlers on competitions. Based on results of experiment there is proved that implementation of «spork» device as new technological equipment developed of explosive abilities and forms the psychomotor sets.
Keywords: sportsmen, explosive actions, development, abilities, «SPORK», the device, a vertical jump, activity, the purpose.

Музаффарова Х.Н., Эгамназаров М.Ю. Махсус таълимда болалар интеллекти даражасини аниқлашда психологик-педагогик эксперимент ўтказиш технологияси


МУЗАФФАРОВА Х.Н., ЭГАМНАЗАРОВ М.Ю. МАХСУС ТАЪЛИМДА БОЛАЛАР ИНТЕЛЛЕКТИ ДАРАЖАСИНИ АНИҚЛАШДА ПСИХОЛОГИК-ПЕДАГОГИК  ЭКСПЕРИМЕНТ ЎТКАЗИШ ТЕХНОЛОГИЯСИ
Мақолада руҳий ва жисмоний камчилиги бўлган болалар интеллектини аниқлашда психологик-педагогик эксперимент технологияси ҳақидаги тавсиялар берилган.
Таянч сўз ва тушунчалар: педагогик кузатиш, психологик кузатиш, идрок, қобилият, тафаккур, амалий иш, ўйин.


МУЗАФФАРОВА Х.Н., ЭГАМНАЗАРОВ М.Ю. ТЕХНОЛОГИЯ ПРОВЕДЕНИЯ ПСИХОЛОГИКО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ЭКСПЕРИМЕНТА В ОПРЕДЕЛЕНИИ УРОВНЯ ИНТЕЛЛЕКТА ДЕТЕЙ В СПЕЦИАЛЬНОМ ОБРАЗОВАНИИ
В статье говорится о психолого-педагогическом эксперименте по определению уровня интеллекта детей с психическими и физическими недостатками.
Ключевые слова и понятия: педагогическое наблюдение, психологическое наблюдение, сознание, способность, восприятие, практическая деятельность, игра.


MUZAFFAROVA KH.N., EGAMNAZAROV M.YU. THE TECHNOLOGY OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL EXPERIMENT IMPLEMENTATION IN DETERMINING THE INTELLECTUAL LEVEL OF CHILDREN IN SPECIAL EDUCATION
In the article are discussed pedagogical-psychological experiments to determing the intellectual level of children with defects.
Keywords: pedagogical observation, psychological observation, perception, ability, realization,practical work, play.

Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2016 йил 29 декабрдаги ПҚ-2707-сон «2017-2021 йилларда мактабгача таълим тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тўғрисида»ги қарори


Постановление Президента Республики Узбекистан от 29 декабря 2016 года № ПП-2707 «О мерах по дальнейшему совершенствованию системы дошкольного образования на 2017-2021 годы»

Дунё мамлакатларида мактабгача таълим тизими


Дошкольное образование в странах мира

РАХИМОВ АТАНАЗАР
КАРИМОВИЧ
Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети катта илмий-ходим изланувчиси, биология фанлари номзоди, доцент
E-mail: atanazarkarimov@gmail.com
МАХСУДОВ ВАЛИЖОН ГАФУРЖОНОВИЧ Мирзо Улуғбек номидаги Ўзбекистон Миллий университети катта илмий ходим изланувчиси
E-mail: doktorant-2014@mail.ru
ДЖУРАЕВ ДУСМУРОД
УРАЛОВИЧ
Т.Н.Қори Ниёзий номидаги Ўзбекистон педагогика фанлари илмий тадқиқот институти катта илмий ходим-изланувчиси, педагогика фанлари номзоди
E-mail: jurayevd@mail.ru
ДАВРОНОВА ДИЛДОРА САИДОВНА Ислом Каримов номидаги Тошкент давлат техника университети «Педагогика ва психология» кафедраси катта илмий ходим изланувчиси
E-mail: dildora7575@mail.ru
АБДУЛЛАЕВА ШАХЗОДА АБДУЛЛАЕВНА Заведующая кафедрой «Преподавание языков и литературы» Ташкентского областного института переподготовки и повышения квалификации работников народного образования, доктор педагогических наук, профессор
E-mail: Sh.abdullaeva@inbox.ru
ХУЖАНАЗАРОВА САНОБАР ФАЙЗУЛЛАЕВНА Старший преподаватель кафедры «Английский язык и литература» Навоийского государственного педагогического института
E-mail: akhudjanazarova@yahoo.com
МУСАЕВ БЕКЗОД ТУРСУНБОЕВИЧ Тошкент давлат юридик университети «Экология ва аграр ҳуқуқи» кафедраси мудири
E-mail: bek.yurist@bk.ru
ИШТАЕВ ЖАВЛОН
МАВЛОНБОЕВИЧ
Преподаватель кафедры педагогики и психологии Узбекского Государственного института физической культуры
E-mail: javlon-bek@mail.ru
МУЗАФФАРОВА ХАЙТГУЛ НЕСИБОВНА А.Қодирий номидаги Жиззах давлат педагогика институти тадқиқотчиси
E-mail: talim1986@mail.ru
ЭГАМНАЗАРОВ МУРОД ЮСУПОВИЧ А.Қодирий номидаги Жиззах давлат педагогика институти тадқиқотчиси